Planen som inte blev

Luleå skulle bli den stora evenemangsstaden. Inte Piteå.
Då krävdes 40 bungalower, större stugor och ny restaurang. Det var upplägget för Arcus från Pite havsbad och Hilding Holmqvist.
? Det finns potential i Luleå, säger Robert Sjölund, VD i Pite havsbad.

LULEÅ2006-01-27 06:30
Kuriren har läst det anbud Hilding Holmqvist och den övriga kretsen kring Pite havsbad lämnade på kommunägda Arcus i Luleå. Nya Arcus skulle ge 20 arbetstillfällen plus extra personal under högsäsong.<br>Av anbudet framgår att Luleå skulle göras till den stora publikmagneten.<br>&nbsp;? Luleå är ju den största staden i länet. Det finns befolkningsunderlag, motiverar Robert Sjölund.<br>I anbudet talas bland annat om kontakter med EMA Telstar kring stora artister och i planerna ingick att utveckla det Piteå inte kan ta, nämligen verkligt stora evenemang.<br>2.000 ? sedan stopp <br>&nbsp;? I Piteå har vi en begränsning till cirka 2.000 personer. Vi har tvingats tacka nej till förfrågningar som kräver mycket mer. Det är ju Arcushallen som då skulle ha kommit ifråga i Luleå, säger Robert Sjölund. Han talar bland annat om internationella artister och flera tusen i publiken.<br>I anbudet utlovas en satsning på nöjen året runt i Arcushallen. Även mässor skulle hållas året runt. Nu hålls enstaka mässor årligen via kommunala Luleå mäss & kongress. Samarbete skulle ske med mässbolaget och kulturhuset.<br>Utökad boendekapacitet<br>Utöver det byggde anbudet på utökad boendekapacitet så att den svarade mot evenemangsbesökarna, folk som handlade i Luleå, sommarturisterna och idrottsföreningar på läger eller i tävling.<br>Tusen bäddar angavs som ny stugkapacitet från maj 2007, då arbetena planerades vara klara. Dessa omfattade bygge av 40 stora bungalower med hotellstandard. Stugorna som finns skulle renoveras och byggas ut med 15 kvadratmeter vardera.<br>Allmän upprustning<br>Ny restaurang med konferensrum och läge vid Luleälven ingick, eventuellt med bagarstuga. Allmän upprustning av omgivningen, husvagnsplatser, reception, värdshus och kaféet ingick.<br>Investeringarna uppgavs gå på 90?100 miljoner kronor och förutsatte snabba bygglov. Enligt Hilding Holmqvist skulle satsningen gynna nöjeslivet i Luleå. Vidare handel, resenäringen, restauranger, kaféer, busstrafik och taxi. Utbudet av kultur skulle öka. Upplevelsearrangemangen utlovades köpas från ortens arrangörer.<br>Större simbassäng<br>Arcus skulle hanteras via ett bolag, Arcus Camping AB, med Robert Sjölund som VD. Han, Hilding Holmqvist och dennes son Jörgen angavs som blivande ägare av bolaget. Platschef uppgavs vara rekryterad när anbudet lämnades in.<br>Av icke konkreta löften märks att kring 2007/2008 eventuellt bygga ut poolen. Däremot var det oklart om Arcus skulle satsa på golfbana.<br>Grunden i anbudet var att Hilding Holmqvist bjöd 10 miljoner kronor för Arcus. Som garanti lades en bankgaranti på 25 miljoner kronor som Luleå kommun hade rätt att ta ut om inte byggvolymen utfördes.<br>Anbudet drogs tillbaka och Arcus såldes till branschföretaget First Camp.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om