Planerar sju underverk i lÀnet

Carl Fredrik Sammeli och Markus Gustavsson, Prime PR, vill göra underverk i lÀnet.
Sju stycken, för att vara exakt.
? Ge Hilding Holmqvist en drös pengar sÄ tar han hand om ett underverk. Yngve Bergqvist likasÄ, sÀger Primes VD Markus Gustavsson.
Eller varför inte adoptera en Àng?

LULEÅ2005-07-05 06:30
Carl Fredrik Sammeli och Markus Gustavsson medverkade för en tid sedan pÄ en personal- och inspirationsdag pÄ lÀnsstyrelsen.<br>NÄgon dÀr hade tidigare hört en förelÀsning med de tvÄ som handlade om hur man ska tÀnka nÀr man marknadsför sig.<br>Marknadsföring, ja ... NÀr Kuriren trÀffar duon timmarna innan förelÀsningen och frÄgar om vÀrdet av den tidigare hett omdiskuterade sloganen ?Norrbotten Àr som eljest? smÄler herrar Sammeli och Gustavsson en smula.<br>&nbsp;? Ja ... den Àr helt neutral, sÀger Markus Gustavsson. Kommunikation handlar i dag mindre om att hitta en klatschig slogan. Det gÀller mer att hitta ett innehÄll som Àr vÀldigt bra. Och som sedan dramatiseras.<br>SmÄ justeringar ger stora lyft<br>Markus Gustavsson tycker att hela LuleÄbygden lyft sig. Han var borta ett par Är frÄn LuleÄ, men Àr nu tillbaka tillsammans med sin familj.<br>&nbsp;? Det första folk sade var: Vi har skottat upp den dÀr isbanan runt LuleÄ. NÀsta alla berÀttade detta för mig. Det visar pÄ att en sÄdan liten sak ? och nÀr man dramatiserar den ? har stor betydelse.<br>SmÄ justeringar kan ge stora lyft, understryker Carl Fredrik Sammeli.<br>&nbsp;? Isbanan. Att ljussÀtta Berg-nÀsbron. MÄnga gÄnger sÀger man: TÀnk om vi hade ett Skara sommarland! Ett kasino. Ett tomteland. Och dÄ tÀnker man sÄ i 20 Är. Kanske ramlar nÄgot ner av detta, men alltför sÀllan för att man ska hÀnga upp allt pÄ det.<br>&nbsp;? Norrbotten har massor, massor av fördelar! Förmodligen ska ni i Norrbotten söka mer efter de smÄ guldkornen som kan sÀga nÄgot om lÀnet. Dessa finns troligen nÀrmare Àn vad alla tror. Men det handlar alltsÄ inte om att etablera ett nytt Skara sommarland.<br>&nbsp;? Om man grÀver dÀr man stÄr Àr det billigare och effektivare Àn att leta nÄgot som Àr lÄngt bort. Inom marknadsföring gÄr vi frÄn slogantÀnkande, alltsÄ kosmetisk marknadsföring, till innehÄllsmarknadsföring.<br>Norrbottens sju underverk <br>Vad som behövs Àr alltsÄ ett ishotell eller en Max Lighthamburgare i botten, sÄ att sÀga.<br>&nbsp;? Sedan bygger du marknadsföringen pÄ toppen av detta.<br>Duon har en originell tanke för lÀnets del nÀr det gÀller att nyttja vad som finns.<br>Norrbottens sju underverk.<br>&nbsp;? Kulturhuset skulle kunna vara det andra underverket i Norrbotten, sÀger Markus Gustavsson. Ishotellet det första. Vi skulle lÀtt kunna hitta sju stycken underverk.<br>Han sneglar mot Tornedalen.<br>&nbsp;? SÀkert Àr det platser efter TorneÀlven dÀr vi troligen kan hitta bland de renaste vattenkvalitéerna som kan uppbringas i vÀrlden. Ytterligare ett underverk. <br>&nbsp;? I Norrbotten finns dessutom stÀllen dÀr sannolikheten att se norrsken Àr bland de bÀsta i vÀrlden.<br>Markus Gustavsson grunnar ocksÄ pÄ en annan idé:<br>&nbsp;? En plats dÀr man skulle kunna sÀga: I denna zon, stad eller omrÄde, stÄr tiden still. Du fÄr lÀmna din klocka nÀr du gÄr in hÀr.<br>Rent praktiskt skulle de sju underverken knytas till personer. Vi skulle inte tÀnka i termerna Stora Lösningar och generell marknadsföring av lÀnet av kosmetisk karaktÀr utan innehÄll.<br>&nbsp;? Vi vet vilka som har lyckats. Ge Hilding Holmqvist en drös pengar sÄ tar han hand om ett underverk. Yngve Bergqvist likasÄ.<br>LÄt folk adoptera en Àng<br>Ett och annat praktiskt problem finns nog, medger Markus Gustavsson.<br>&nbsp;? Det blir ju att gÄ rakt emot budgetar och allt. Hur klara den konservatism som finns? Vi kanske tvingas till sÄdana grepp eftersom vi inte har rÄd att ha ortodoxa lösningar hÀr uppe, utan mÄste vara helt resultat- och praktiskt inriktade. Och kostar det mindre och ger större effekt vore det vÀl skam om det hÀr inte skulle kunna fungera.<br>Nu börjar Carl Fredrik Sammelin varva upp rejÀlt.<br>&nbsp;? Vad ska man göra i Norrbotten. GÄ pÄ Skara sommarland? Nej, utan ha 15 bastuflottar pÄ TorneÀlven. TÀnk att vara pÄ en bastuflotte pÄ en Àlv i ett grÀnsland. I en bifurkation. Med renaste vattnet.<br>&nbsp;? Eller lÄt dem som flyttat hÀrifrÄn adoptera en Àng. Med hjÀlp av bonden kan Àngen hÄllas öppen. Om nÄgon frÄgade mig om jag ville betala 100 kronor i mÄnaden för att hÄlla en Àng öppen dÀr mina förÀldrar Àr uppvuxna i Risudden och Kukkola skulle jag tycka det vara rÀtt schysst.<br>Markus Gustavsson vÀxlar in pÄ annat spÄr:<br>&nbsp;? Ja, att tÀnka mörkerterapi snarare Àn ljusterapi. De som vill komma till lugnet, vara ute i mörkret. Inför starten av fotbollssÀsongen.<br>SÄ dÀr har ni ett par okonventionella idéer att grunna pÄ, ni beslutsfattare i lÀnet.<br>
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om