Polisen nya vapen mot fusket på vägarna

Nu kan polisen låsa fast lastbilar från oseriösa företag. Ett efterlängtat vapen i kampen mot laglösheten inom åkerinäringen.

Vässar polisen. Möjligheten till så kallad klampning ökar polisens möjligheter att bekämpa lastbilsfuskarna.

Vässar polisen. Möjligheten till så kallad klampning ökar polisens möjligheter att bekämpa lastbilsfuskarna.

Foto: Herman Öberg

Luleå2015-02-26 19:00

Det talas mycket om fusk och oseriösa aktörer inom åkerinäringen. Prisdumpning, undermåliga fordon, brott mot arbetsmiljö- och arbetstidsregler samt dålig efterlevnad av de så kallade cabotagereglerna.

Men det är svårt för polisen att bevisa alla brott. Och i de fall de lyckas så har de svårt att utkräva ansvar av de utländska åkarna.

– Vi har ju haft rätt att stoppa fortsatt färd men det har svävat lite hur vi får göra det. Det förekommer ju att åkare som vi förbjudit åka vidare ändå sticker när vi lämnat platsen, säger Jan Lundmark t f chef för trafikgruppen i Norrbotten.

Men från 1 mars får polisen och tullen rätt att låsa fast fordonen med så kallad klampning. Detta gäller i 24 timmar men det finns redan förslag på att detta ska förlängas tills böter är betalada och/eller brister på lastbilarna är åtgärdade. Från den 1 juli får polisen även rätt att ta startnycklar, registreringsskyltar och frakthandlingar tills syndaren gjort bot.

– Nu finns inga frågetecken längre, det är definitivt bra, säger Jan Lundmark.

Han hade dock helst sett att 24-timmarsgränsen inte funnits.

– Antingen klampar man tills de gör rätt för sig eller så klampas man inte alls, säger han.

Andreas Lindström, Luleå, sitter i styrelsen för Svenska åkeriföretag. Han är mycket nöjd över de skärpta åtgärderna.

– Ja, absolut. Detta har vi slitit för länge. Vi vill ju att alla åkare som kör i landet ska följa svenska lag och betala svenska löner. Om vi får konkurrera på rättvisa villkor blir det mindre intressant för de oseriösa åkarna att vara på svenska vägar, säger han.

Han är kritisk till att svenska företag anlitar utländska åkare som dumpar priserna.

– Det är de stora aktörerna som ICA, Schenker och Ikea. Det finns ju ett beställaransvar, att den som anlitar en åkare också ska se till att den följer bestämmelserna. Men det är bara en fin paragraf som aldrig används, säger han.

Andreas Lindström menar dock att polisen måste få större resurser i detta arbete, något Jan Lundmark instämmer i. I dag arbetar bara fyra poliser med detta och de har hela länet som bevakningsområde.

Leif Pettersson är S-riksdagsledamot från Boden och sitter i trafikutskottet. Även han är glad över skärpningen av

- I dag råder rena rama vilda västern inom branschen. Det finns chaufförer som lever under slavliknande förhållanden med dumpade löner och utan möjlighet till rast och vila. Det är oacceptabelt, säger han.

Pettersson utlovar ytterligare skärpning av reglerna. Men enligt SvD så har upphandlingen av utrustningen för klampning försenats och finns inte tillgänglig 1 mars.

Fakta

Cabotagereglerna innebär att en åkare som kör till annat land med last får utföra tre transporter till i landet inom sju dagar. Men polisen upptäcker åkare som stannar och jobbar i månader.

Beslutet om klampning togs i november efter det att polisen efterlyst klara direktiv på vad de får göra för att stoppa en transport.

Beställaransvar innebär att man inte får anlita en åkare om man känner till eller har skäl att anta att transporten sker i strid mot reglerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om