Polisen om den nya hastigheten för A-traktorer: "Kommer inte ske"

EU har bestämt att 15-årsgränsen för att köra A-traktor kvarstår. De vill även att förare ska kunna gasa på lite extra då maxhastigheten höjs från 30 till 45 kilometer i timmen.
Men den hastigheten kommer traktorerna aldrig kunna köra, enligt polisen.
– Det skulle innebära att det blir ett helt nytt fordon, säger trafikpolisen Glenn Franklin.

EU har beslutat om att behålla ålderskravet för A-traktorer som i dag är 15 år. De vill även att fordonen ska kunna köra i max 45km/h.

EU har beslutat om att behålla ålderskravet för A-traktorer som i dag är 15 år. De vill även att fordonen ska kunna köra i max 45km/h.

Foto: Johanna Sandgren

Luleå2025-03-29 08:00

Beslutet, om det blir genomröstat i Sverige, träder i kraft 2026.

Enligt Glenn Franklin blir detta däremot osannolikt då körkortet för traktor A är begränsat till max 40 kilometer i timmen.

– Mopedbilar är moped klass 1 och får således köra i 45, men A-traktorer är som sagt en traktor. Över 40 övergår traktor A till traktor B och det skulle kräva att ett helt nytt fordon skapas med rätt säkerhetsutrustning, säger Glenn Franklin.

Det blir även ett B-körkort där ålderskravet är 18 år.

– Det förstör poängen med att ungdomar ska få köra traktor. Från vår sida ser vi alltså att det inte kommer ske, säger han.

undefined
Enligt trafikpolisen Glenn Franklin blir en maxhastighet för A-traktorer på 45km/h osannolikt då det skulle innebära att ett nytt fordon behövs och kravet blir B-körkort.

Enligt honom skulle däremot en höjning till 40 kilometer i timmen för A-traktorer vara en positiv utveckling.

– Det skulle bli ett bättre klimat på vägarna där troligtvis färre olyckor skulle uppstå från hastiga omkörningar och aggressiva rörelser från andra bilister, säger Glenn Franklin.

undefined
Julia Stucki, 17, och Hanna Sardén, 18, menar båda två att säkerheten i trafiken kan bli bättre eftersom en högre hastighet gör att a-traktorer lättare kan navigera större vägar utan att vara ett hinder.

När ungdomar i Luleå som kör A-traktor och vanlig bil får höra om det nya beslutet från EU flödar den positiva kritiken.

Enligt 17-åriga Julia Stucki som kör A-traktor kan den högre hastigheten minska antalet omkörningsolyckor.

– Det är jättebra. Jag tänker att bilister inte blir lika stressade om de får köra fortare när de ligger bakom en EPA, säger hon.

Julias vän Hanna Sardén som är 18 år och har körkort nickar instämmande.

– Framför allt på större vägar blir det lättare för A-traktorerna att inte vara i vägen i onödan. Det kan vara en mer riskfylld plats för dem så högre fart tillåter snabbare väjning, säger hon.

undefined
Enligt Wilmer Ökvist, 17, (till vänster) kan resultatet av ändringen bli att färre olagligt trimmar sina a-traktorer. Samuel Eriksson, 17, som inte kör A-traktor håller med.

17-årige Wilmer Ökvist som blev förvånad över det nya beskedet tycker det nya beslutet är bra då antalet trimmade a-traktorer kan bli färre.

– Får man köra fortare minskar anledningen att göra det, säger han.

En åsikt som polisen däremot inte delar.

– Vi tror inte det skulle ha någon effekt på antalet som trimmar eller på annat sätt olagligt modifierar sina A-traktorer. Det är dessvärre en problematisk del av kulturen, säger Glenn Franklin.

undefined
18-årige Elliot Dundersson skaffade körkort för drygt en månad sedan. Han ser positivt på att hastighetsgränsen höjs och menar att det kan minska stressen i trafiken.
EU:s förslag i korthet

EU-kommissionen ville att åldersgränsen för att framföra en A-traktor skulle höjas till 16 år från 15-årsgränsen som gäller.

De ville även höja maxhastigheten för traktorerna till 45 kilometer i timmen från 30.

EU ville göra detta för att skapa en sammanhållning i åldersgräns mellan länder som tillåter unga att framföra mopedbilar och andra fordon.

Källa: EU-kommissionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!