Beslutet, om det blir genomröstat i Sverige, träder i kraft 2026.
Enligt Glenn Franklin blir detta däremot osannolikt då körkortet för traktor A är begränsat till max 40 kilometer i timmen.
– Mopedbilar är moped klass 1 och får således köra i 45, men A-traktorer är som sagt en traktor. Över 40 övergår traktor A till traktor B och det skulle kräva att ett helt nytt fordon skapas med rätt säkerhetsutrustning, säger Glenn Franklin.
Det blir även ett B-körkort där ålderskravet är 18 år.
– Det förstör poängen med att ungdomar ska få köra traktor. Från vår sida ser vi alltså att det inte kommer ske, säger han.
Enligt honom skulle däremot en höjning till 40 kilometer i timmen för A-traktorer vara en positiv utveckling.
– Det skulle bli ett bättre klimat på vägarna där troligtvis färre olyckor skulle uppstå från hastiga omkörningar och aggressiva rörelser från andra bilister, säger Glenn Franklin.
När ungdomar i Luleå som kör A-traktor och vanlig bil får höra om det nya beslutet från EU flödar den positiva kritiken.
Enligt 17-åriga Julia Stucki som kör A-traktor kan den högre hastigheten minska antalet omkörningsolyckor.
– Det är jättebra. Jag tänker att bilister inte blir lika stressade om de får köra fortare när de ligger bakom en EPA, säger hon.
Julias vän Hanna Sardén som är 18 år och har körkort nickar instämmande.
– Framför allt på större vägar blir det lättare för A-traktorerna att inte vara i vägen i onödan. Det kan vara en mer riskfylld plats för dem så högre fart tillåter snabbare väjning, säger hon.
17-årige Wilmer Ökvist som blev förvånad över det nya beskedet tycker det nya beslutet är bra då antalet trimmade a-traktorer kan bli färre.
– Får man köra fortare minskar anledningen att göra det, säger han.
En åsikt som polisen däremot inte delar.
– Vi tror inte det skulle ha någon effekt på antalet som trimmar eller på annat sätt olagligt modifierar sina A-traktorer. Det är dessvärre en problematisk del av kulturen, säger Glenn Franklin.