Christoffer Hallgren, Sundsvall, är trafikpolis sedan 2006, en av cirka 450. Han har sett en utveckling som inte bådar gott för hans specialistkompetens.
Då menar han inte att kontrollera nykterhet och mäta hastighet, utan saker som tillsyn av farligt gods, bristfälliga fordon, körtid, trafikanternas beteende i trafiken och annat som exempelvis EU ålägger medlemsstaterna.
Nu har han skrivit ett brev till bland andra inrikesminister Anders Ygeman och trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith och beskrivit utvecklingen. Han befarar att trafikpoliserna kommer att få jaga tjuvar och ta hand om stökiga människor. Vem ska då sköta de arbetsuppgifter som kräver mer än att hålla upp en hastighetsmätare eller be folk blåsa i ett vitt rör allt vad de orkar?
– Jag har kollegor som aktivt söker andra jobb, söker sig ifrån trafikpolisen, säger han.
Anledningen är att åtminstone en av de nya Polisregionerna valt en väg som enligt honom lett till att trafikpoliserna kommer att fungera som ett gummiband i lokalpolisområdena.
Det var meningen att trafikpolisen skulle bli en regional resurs med nationell enhetlighet. Sex av de nya regionerna var med på upplägget, men en region, Öst, ville ha ett annat, ville ha in trafikpoliserna under lokalpolisområdena. Region Nord, dit Norrbotten hör, håller på med en utredning om organisationen.
Christoffer Hallgren befarar att trafikpoliserna kommer att tvingas täcka upp för ordningsverksamheten. Han ger ett exempel: I sommar, under den mest intensiva trafikperioden, kommer Västernorrlands län att ha två trafikpoliser i tjänst under åtta veckor.
– Man säger att den nya organisationen kommer till för att folk ska känna sig tryggare. Men varför är inte tryggheten i trafiken prioriterad? Varför nämns inte trafikdöd som en otrygghet?
Christoffer Hallgren håller med om att trafikpoliserna även förut har fått täcka upp när ordningspolisen haft ont om folk. Men han befarar att det kommer att ske ännu oftare när trafikpoliserna inte är en egen enhet organisatoriskt.
– Jag har jätterespekt för hans farhågor och kan till en viss del känna så också, säger Pontus Fälldin som är polismästare och chef för operativa avdelningen i region Nord.
– Men på samma gång, om lokalpolischeferna får ansvar för trafikpoliserna, så ligger det också på lokalpolischeferna att se till att trafikdelen också fungerar.