Prisat elevinitiativ

Nej, inte ligger de i ide, eleverna vid nystartade internationella samhÀllsprogrammet i LuleÄ. HÀr jobbar 28 ungdomar hÄrt för att lÀra sig mer om och skapa goda kontakter med vÀrlden runt omkring oss. Och redan nu har man prisats för sin initiativkraft.

LULEÅ2006-01-19 06:30
I gĂ„r mottog elever frĂ„n inriktningen ett pris pĂ„ 10.000 kronor frĂ„n Barents road internationella förening. Vart pengarna ska gĂ„? Jo, till en klassresa till EU-parlamentet i Strassbourg i Ă„rskurs 2. <BR>Men utbildningen syftar inte enbart till att eleverna ska fara ut i stora vĂ€rlden, berĂ€ttar en av mentorerna, Eva Nordlöf pĂ„ Hackspetten.<BR> ? Alla kurser som vi lĂ€ser ska ha en internationell prĂ€gel under alla tre Ă„ren. Det Ă€r vad som skiljer oss frĂ„n det vanliga samhĂ€llsprogrammet. Och vi startar hemmavid kan man sĂ€ga, eleverna fĂ„r pĂ„ hemmaplan se sig omkring vilka kulturer vi faktiskt har hĂ€r i LuleĂ„, förklarar Eva Nordlöf. <BR>Respekt för andra kulturer<BR>Hon syftar pĂ„ alla vĂ„ra invandrare. Och nĂ€r utlĂ€ndska besök kommer till LuleĂ„ har lĂ€rarna snabbt sett till att fĂ„ besök i klassen. Man arbetar ocksĂ„ lĂ„ngsiktigt pĂ„ att skapa kontakter med organisationer.<BR>Man Ă€r ocksĂ„ nu involverade i ett eu-projekt mellan Sverige, Finland, Frankrike och Bulgarien.<BR> ? Det handlar om respekten för andra lĂ€nders kulturer och vi kommer att Ă„ka ivĂ€g till Bulgarien i maj och vi hoppas att vi kan ta med oss minst Ă„tta elever. Sen ska det Ă€ven bli en utstĂ€llning av detta besök som ska stĂ„ pĂ„ biblioteket, förklarar Eva och kollegan Mats Johansson. <BR>Söker stipendier<BR>De Ă€r glada över möjligheten att med eleverna fĂ„ fara ivĂ€g för att se en kultur som skiljer sig rĂ€tt rejĂ€lt frĂ„n den svenska modellen.<BR> ? Det kommer att bli mycket intressant för eleverna att fĂ„ uppleva detta, sĂ€ger de bĂ„da och berömmer klassen som överhuvudtaget jobbar stenhĂ„rt bĂ„de i undervisningen och med att ordna inkomster för sina reseprojekt.<BR> ? Vi har bakat och sĂ„lt fika-bröd, berĂ€ttar Karin Stenberg.<BR>LĂ€raren Maria Öhman som har klassen i svenska kommer ocksĂ„ att se till att hennes elever söker stipendier.<BR> ? Det finns en hel del att söka faktiskt sĂ„ det kan gĂ„ att fĂ„ in lite pengar den vĂ€gen, sĂ€ger hon optimistiskt. Och att en snygg och bra formulerad ansökan faller under svenskaĂ€mnet Ă€r helt givet.<BR>Till EU-parlamentet<BR>I tvĂ„an kommer eleverna att fĂ„ Ă„ka till EU-parlamentet i Strasbourg och de EU-skoldagar som hĂ„lls dĂ€r med elever och lĂ€rare frĂ„n hela Europa.<BR> ? HĂ€r blir det ett stort rollspel i parlamentet, berĂ€ttar lĂ€raren Mats Johansson som undervisar i samhĂ€llskunskap och historia. <BR>Mats berĂ€ttar att resan delvis bekostas med EU-pengar men att klassen sjĂ€lv mĂ„ste sala ihop till dryga 50.000 kronor. Pengar som man rĂ€knar med fĂ„ in via olika arbetsuppdrag och annat. Redan i dag har man fĂ„tt in cirka 20.000 sĂ„ man kommer att klara marginalen.<BR>Att fĂ„ uppleva andra lĂ€nder och deras sĂ€tt att fungera Ă€r drivkraften hos eleverna pĂ„ programmet. Att kunna fĂ„ Ă„ka ut pĂ„ praktik och projekt utanför Sveriges grĂ€nser Ă€r förstĂ„s nĂ„got som mĂ„nga siktar pĂ„, det Ă€r ju tidens melodi.<BR> ? Indien, sĂ€ger en av tjejerna med nĂ„got drömskt i blicken. <BR>Bred utbildning<BR>Andra siktar pĂ„ England, Frankrike och dĂ„ storstadsregionerna. ?LĂ€tt att ta sig fram och billigt att Ă„ka dit? var argumentet bland ungdomarna.<BR>Vad kan man dĂ„ anvĂ€nda sin internationella utbildning till, vilka yrken kommer de hĂ€r eleverna att Ă„terfinnas i?<BR> ? Det Ă€r ju en bred utbildning men sĂ€g att vi kommer att fĂ„ se en och annan tolk, eleverna hĂ€r lĂ€ser ju minst tvĂ„?tre sprĂ„k, sĂ€ger Eva Nordlöf som sjĂ€lv undervisar i engelska och franska. <BR>Arkitektur, media och administration Ă€r andra omrĂ„den som hon exemplifierar.<BR>VĂ€rlden ligger öppen för ungdomarna pĂ„ internationella samhĂ€llsprogrammet.<BR>
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om