Prisdumpning bakom budet
Förlorarna i tågupphandlingen är Connex/Veolia och Tågkompaniet. Den senare tror att SJ dumpat priset.- Man kan misstänka att SJ kör ihop vinsten på det lönsamma nätet och lägger ett lågt bud på den här trafiken, kommenterade Mats Gustafsson, Tågkompaniet.
- SJ har monopol på lönsam trafik, det är enda företaget som får köra var de vill. Vi kan inte vara med om annat än olönsam trafik. Det går till så att om SJ säger att en viss sträcka är olönsam blir det konkurrensupphandling. På något vis kan SJ räkna ihop ett bättre anbud trots samma kostnadsförutsättningar. Vi hade inte kunnat pruta bort något. Vi konkurrerar alltså med företag som uppenbarligen har råd att förlora pengar, sade Mats Gustafsson igår.
Dyrare för dig
Connex/Veolia beklagar också utfallet.
- Detta är ett slag mot den påbörjade avregleringen av tågtrafiken i Sverige. Nu får den stora monopolisten all fjärrtrafik i landet, kommenterade Gunnar Wulff, chef för Veolia Transports Division Tåg.
I och med upphandlingen stiger kostnaden för skattebetalarna jämfört med förra perioden.
Veolia trea
Enligt Pär-Erik Westin, Rikstrafiken, innebär SJ:s bud på grundutbuden, nattågen genom landet och dagtågen genom Norrbotten, en kostnad över de fem åren på 437 miljoner kronor. Veolias bud låg på 487 miljoner och Tågkompaniets på 500 miljoner.
Inkluderas tilläggstrafiken, som inte blir av, blev det jämnare. SJ var lägst med 496 miljoner kronor, Tågkompaniet landade på 511 miljoner. Veolia var trea.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!