Prisdumpning bakom budet
Förlorarna i tågupphandlingen är Connex/Veolia och Tågkompaniet. Den senare tror att SJ dumpat priset. - Man kan misstänka att SJ kör ihop vinsten på det lönsamma nätet och lägger ett lågt bud på den här trafiken, kommenterade Mats Gustafsson, vice VD i Tågkompaniet.
SJ
Foto: Petra Isaksson
Vid förra upphandlingen, då Tågkompaniet tappade Norrlandstrafiken till Connex, numera kallat Veolia, så anklagades även då nye entreprenören för prisdumpning.Fast den här gången ställer Connex/Veolia in sig i ledet av de som beklagar utfallet.. - Detta är ett slag mot den påbörjade avregleringen av tågtrafiken i Sverige. Nu får den stora monopolisten all fjärrtrafik i landet. Det krävs att avregleringen av annan tågtrafik i Sverige påskyndas så att resenärerna erbjuds alternativ på järnvägsmarknaden, kommenterade Gunnar Wulff, chef för Veolia Transports Division Tåg.Fast norrbottniska trafikpolitikern Hans Svedell, moderaterna, välkomnar statliga SJ. Kombinationen uppfräschade vagnar, nya ögon och ett SJ utan ekonomiska problem kan bli bra, tror han.Dyrare för dig
I och med upphandlingen stiger emellertid kostnaden för skattebetalarna jämfört med förra perioden.Enligt Pär-Erik Westin, handläggare hos beställaren Rikstrafiken, innebär SJ:s bud på grundutbuden, nattågen genom landet och dagtågen genom Norrbotten, en kostnad över de fem åren på 437 miljoner kronor. Veolias bud låg på 487 miljoner och Tågkompaniets på 500 miljoner.Inkluderas även tilläggstrafiken, som inte blir av, blev det jämnare. SJ var sammantaget lägst med 496 miljoner kronor, Tågkompaniet landade på 511 miljoner. Veolia var trea.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!