Det var den 30 januari 1864 som Luleå stadsfullmäktige sammanträdde för första gången. Luleå hade då knappt 2.000 invånare, betydligt färre än både Nederluleå och Råneå.
Det nya beslutsorganet bildades efter "energisk opinion i Norrbottens-Kuriren" enligt kommunarkivarien Thomas Åkerlund. Jubileet firades genom att fullmäktiges ordförande Margaretha Lindbäck avtäckte en isskulptur av Hans Engman vid stadshuset.
Vid sammanträdet utdelades även tre priser inom avdelningen trygghet och folkhälsa:
Årets ingripande stod Fredrik Larsson för. Larsson larmade polis samt förföljde och pekade ut två tjuvar som brutit sig in på en klädbutik på Storgatan. Tack vare hans insats kunde tjuvarna gripas och tjuvgodset återställas.
– Jag var inte rädd just då men efteråt började jag tänka. Men jag har inte haft något obehag av detta, sade Larsson.
Årets trygghetsinsats tilldelades RFSL Luleå som med sitt arbete gjort Luleå till tryggare plats.
– Ett jättefint pris som vi är stolta över, sade Helena Carlsson.
Årets folkhälsoinsats har Peter Backman gjort. Backman arbetar på Sensia och har fått samtliga gym i Luleå med på ett arbete mot doping.
– I början var det lite trögt, vi är ju konkurrenter. Men vi har problem på alla anläggningar och är nu kollegor i den här frågan, sade Backman.
Arbetet har givit resultat och en mängd personer som brutit mot reglerna har fått se sig bli avstängda från Luleås träningslokaler.
Samtliga stipendiater fick ett diplom och 5.000 kronor.
För övrigt på fullmäktige:
En samordning mellan LLT och Länstrafiken i Luleå är på väg, det står klart efter en debatt om en motion från Folkpartiet. Motionen avslogs dock.
Det kommer inte att byggas någon ny förskola/kombiskola i Sunderbyn i brådrasket. Det tilltänkta bygget vid Kläppenskolan har gått i stöpet på grund av markbrist och ett nytt förslag tas fram i samråd med föräldrarna. Det ska vara klart innan halvårsskiftet.
Det finns ett växande motstånd mot att släppa på biltrafik på Smedjegatan igen. LLT:s ordförande Mårten Ström (S) luftade farhågor om att gatan nu är för trång för både bussar och bilar och fick stöd av både Vänsterpartiet och Rättvisepartiet.