Privata företag ska få sköta uppkörningarna

Regeringen vill ta bort Vägverkets förarprovskontor och i stället låta privata aktörer ta hand om uppkörningar och teoriprov. - Låt Vägverket sköta proven. De sköter det bra, säger en kritisk Peter Malmgren, Ninas Trafikskola i Luleå.

Foto:

Luleå2010-01-20 06:00
Det är infrastrukturminister Åsa Torstensson som står bakom den proposition som ska läggas fram i riksdagen i mars.Tanken är att exempelvis motororganisationer, studieförbund, utländska aktörer eller privata företag ska kunna erbjuda de tjänster som 400 anställda vid Vägverket i hela landet utför i dag.Under arbetet med förslaget har det funnits tankar på att inte bara låta körskolorna sköta utbildningen utan även ta hand om körkortsproven. Denna idé har skrinlagts.- Så länge man resonerade i de banorna var vi på trafikskolorna positiva, säger Malmgren.Inget konstigt
Han tycker inte att det skulle vara någonting konstigt om körskolorna både utbildade och genomförde körkortsprov.- Det är väl det som är det vanliga tillvägagångssättet, till exempel inom skolans värld. Enligt Åsa Torstenssons pressekreterare Kenneth Hultgren är det svårt att se att körskolorna ska kunna förena den här två uppgifterna. Det finns ju en risk att oseriösa företag kuggar elever bara för att tjäna pengar på att sälja fler körlektioner.- Det här är ett rent politiskt utspel från regeringen men allt som är statligt är ju inte dåligt. Vägverket har bra folk och vi har en samsyn med dem när det gäller körkortsutbildningen. Det är synd att riva upp någonting som fungerar bra, menar Malmgren.Statens uppdrag
Regeringen menar att det är statens uppdrag att utföra tillsyn och att sätta regler men att andra kan sköta saker som körkortsprov. Utfärdandet av mopedkörkort och skoterkörkort görs redan i dag av andra aktörer.Ökad tillgänglighet med bättre öppettider, verksamhet på fler orter och arbetstillfällen för företagare är andra positiva effekter som regeringen hoppas på.- Jag har svårt att se fördelarna och vinsterna med det här förslaget. Det blir då ingen höjning av kvaliteten och vem kommer till exempel att bry sig om att åka till mindre kommuner som Jokkmokk. Utan jobb
Baksidan av det hela är förstås att de anställda på förarprovskontoren med stor sannolikhet kommer att bli utan jobb. På kontoret i Luleå arbetar totalt nio personer - sju inspektörer och två kundtjänsthandläggare.I slutänden blir det Vägverket och nya myndigheten Transportstyrelsen som får reda ut hur övergången från dagens system till ett system utan statlig inblandning ska gå till. Enligt planerna ska ett nytt system vara klart för sjösättning vid nästa årsskifte.Kuriren försökte på tisdagen få kommentarer från de anställda och ledningen på Vägverkets förarprovskontor i Luleå men några sådana kan vi inte vidareförmedla eftersom myndigheten från centralt håll belade dem med munkavle och hänvisade till Förarenhetens chef Anders Berglund.- Det finns ju inte någon färdig proposition, menar Ylva Lundin, pressinformatör på Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om