Regeringen beslutade på torsdag att tillstyrka fem svenska infrastrukturprojekt för vidare ansökan till EU:s fond för ett sammanlänkat Europa (CEF). Malmporten, muddringen av farleden till Luleå och byggandet av en ny djuphamn, är en av de fem utvalda projekten.
– Det får stor betydelse. Vår ansökan omfattar 50 miljoner kronor varav vi kan få upp till 50 procent i stöd från EU, säger Henrik Vuorinen, chef för Luleå Hamn.
Luleå Hamn och Sjöfartsverket delar på kostnaderna för projekteringen. Om projekt Malmporten skulle få maximalt stöd från EU:s fond i det här skedet innebär det alltså cirka 13 miljoner kronor i stöd till Luleå Hamn.
Ansökan gäller i det här stadiet för projekteringen. I ett senare skede kan det bli aktuellt att ansöka om stöd för själva arbetet med att muddra farleden.
Besked om det blir några pengar från EU:s fond väntas senare i vår.
– Det är klart att konkurrensen är väldigt hård. Vi har ett bra och lönsamt projekt, säger Henrik Vuorinen.
Malmporten beräknas kosta cirka 2,7 miljarder kronor. Av den summan skjuter staten till cirka 1,3 miljarder kronor genom Trafikverket och Sjöfartsverket och Luleå Hamn ska svara för 1,3 miljarder.
De fyra andra projekten som regeringen tillstyrker är Norrbotniabanan på sträckan Ytterbyn-Bureå, Skandiaporten i Göteborg, järnvägsprojektet genom Bergslagen på sträckan Hallsberg – Stenkumla samt järnvägsprojektet på sträckan Sundsvall-Dingersjö, som är en del av Ostkustbanan.