Projektet som ska rÀdda kyrkstugorna

VĂ€rldsarvssamordnaren Sara VintĂ©n betecknar Trafikverkets projekt i Kyrkbyn som ”avgörande” för vĂ€rldsarvets och kyrkbyns framtid.

Fredrik Olofsson Àr medveten om att det pÄ sina stÀllen inte kommer att gÄ att sÀnka vÀgytan sÄ mycket som behövs. "DÀr fÄr vi hitta andra lösningar", sÀger han.

Fredrik Olofsson Àr medveten om att det pÄ sina stÀllen inte kommer att gÄ att sÀnka vÀgytan sÄ mycket som behövs. "DÀr fÄr vi hitta andra lösningar", sÀger han.

Foto: Marianne Westin

LuleÄ2018-05-21 21:03

Byggstarten kommer nÀrmare, men det Àr först nÀsta sommar som Trafikverket börjar grÀva pÄ allvar.

Fukten, rötan och den dÄliga avrinningen i Kyrkbyn i Gammelstad gÄr hÄrt Ät kyrkstugorna. SÀrskilt illa Àr lÀget i den vÀstra delen av kyrkstugobebyggelsen, i den östra har kommunen genomfört vissa arbeten för att fÄ vattnet att rinna undan.

Nu nÀrmar sig ocksÄ starten för Trafikverkets stora projekt, en kulturrestaurering med riktade miljöÄtgÀrder i kyrkstaden.

– Vi hoppas pĂ„ byggstart nĂ€sta Ă„r nĂ€r snön smĂ€lt, sĂ€ger projektledaren Fredrik Olofsson.

Trafikverket satsar pÄ omfattande arbeten bland annat utefter gamla BodenvÀgen och RutviksvÀgen. Till en berÀknad kostnad av 15, 16 miljoner kronor för Trafikverkets vÀgar, ska vÀgnivÄn sÀnkas för bÀttre avrinning, gÄngytorna i vÀrldsarvet ska förbÀttras och man kommer att genomföra hastighetssÀnkande ÄtgÀrder.

– PĂ„ vissa stĂ€llen kommer vi att sĂ€nka nivĂ„n pĂ„ vĂ€gbanan med sĂ„ mycket som 60 centimeter, sĂ€ger Fredrik Olofsson.

Genom Ären har vÀgbanorna byggts pÄ. Det har inneburit att kyrkstugornas grunder kan ligga lÄngt under nivÄn pÄ vÀgytan. Vattnet har egentligen ingen annanstans att ta vÀgen Àn att rinna mot stuggrunderna och in under, vilket kan fÄ förödande följder.

Trafikverkets projekt innebĂ€r att man kommer att grĂ€va ur och ner sĂ„ att vattnet inte kommer lĂ€ngre Ă€n till vĂ€gkanterna. DĂ€r ska anlĂ€ggas ”rĂ€nndalar”, rĂ€nnor dĂ€r vattnet ska rinna fram till dagvattenbrunnar och forslas bort i rör under marken.

Men Fredrik Olofsson Àr ocksÄ den förste att medge att planen inte kommer att fungera pÄ vissa stÀllen. Verkligheten gör det omöjligt att sÀnka nivÄn pÄ vÀgarna sÄ mycket som Àr nödvÀndigt. Det finns helt enkelt inte tillrÀckligt mycket mark för att grÀva ut sÄ mycket som behövs. Men det kommer i alla fall att bli mycket bÀttre.

Projektet, som finansieras av bÄde Trafikverket och LuleÄ kommun, har varit pÄ tal i ett flertal Är, men det tar tid att planera och projektera. Förra sommaren skedde samrÄd med kyrkstugoÀgarna. I sommar ska arkeologiska utgrÀvningar ske i vissa omrÄden dÀr det tidigare inte grÀvts och dessutom ska Trafikverket genomföra syn i omrÄdet för att undersöka hur stugornas skick Àr idag. Verket har skickat brev till Àgarna för att avtala om syn, men en tredjedel har Ànnu inte svarat. Den lÄga svarsfrekvensen Àr nÄgot som oroar Fredrik Olofsson som skulle vilja genomföra syn i alla stugor. BevislÀget för om det uppstÄtt skador pÄ grund av bygget, blir svÄrare om man inte vet hur det sÄg ut innan entreprenaden utfördes.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!