I går skottades i vilket fall som helst projektet med ny infart från E 4 till Storheden igång av Trafikverkets regionchef Arnold Wonkavaara och kommunalrådet Karl Petersen.
- Det var på tiden, ansåg Karl Petersen, som ser lösningen som en förbättring av flödet till Storheden.
Ica-handlaren Andreas Spinnell välkomnade infarten å köpmännens och kundernas vägnar.
Fler via Notviken
Infarten vänder sig till bilister från norr och väster, alltså bodensare, Kalixbor med flera ortsbor. I den mån Luleåbor ska nyttja vägen krävs ett extra initiativ eftersom stadsborna i hög grad genar till Storheden via Notviken.
Detta sker dessutom i högre utsträckning, påvisar alltså senaste trafikmätningen, vecka 39.
På den väg Luleåborna brukar ta (via Notviken och Storhedsvägen till Storheden) färdades 12.400 fordon per vardagsdygn.
2010 var det 11.900.
Söderifrån, på den väg varierande ortsbor färdas (via Storsandsvägen till Storheden), färdades 7.700 fordon per vardagsdygn.
2010 var det 8.500 fordon.
Ökning respektive minskning, alltså.
Nya infarten, klar oktober 2012, innebär följande:
Den som kommer på E 4 norrifrån, liksom den som kommer från Bodenvägen (97) ner på E 4, har tre körfält. Därför breddas E 4-bron över Storhedsvägen.
Rondell på Cementvägen
Tredje körfältet är avsett för den som via nya infarten ska till Storheden. Den som gör det hamnar på Cementvägen, där en rondell ska sortera trafiken.
Tvärtemot tidigare tankar sker breddningen på östra sidan av E 4, närmare havet. Det innebär att mitträcket måste flyttas. Trafik från söder får ett körfält.
Tanken var att bredda E 4 nära Storheden, men där låg ledningar i vägen. Projektet kostar drygt 25 miljoner. Kommunen betalar cirka 80 procent. Svevia bygger.