Rådgivaren krävs på Obol-pengarna
En 70-åring i Luleå som förlorat tre miljoner kronor på Obol har anmält Faval Försäkringskonsult i Luleå till Allmänna reklamationsnämnden för vårdslös rådgivning. Luleåbon kräver att rådgivaren står för Obol-pengarna. Han är inte ensam om sådana skadeståndskrav.
eller föreslagit investering i Obol.- Jag vill inte prata om det nu, det här får ha sin gång, säger
Luleåbon som gjort anmälan.Luleåbons kontakt vid Faval Försäkringskonsult var Lars Ahlin. Uppdraget ska enligt anmälan utförts utan att han tagit reda på hur det förhöll sig med Obol.- Man hade bara behövt kräva in exempelvis en kvartalsrapport på Obol för att upptäcka att det inte fanns någon sådan, beskriver advokaten Lars-Olof Svensson omständigheterna.- Jag kan inte kommentera ett pågående ärende, säger Lars Ahlin.Lars-Olof Svensson är känd som Längmanska företagarfondens ombud i jakten på Obol-pengar. Fast i det här sammanhanget företräder han personer som anmält finansiella rådgivare till Reklamationsnämnden och kräver dem på skadestånd.Genom sådana anmälningar krävs Faval Försäkringskonsult i Luleå AB på skadestånd med sammanlagt närmare fyra miljoner kronor plus ränta för vad som uppfattas som dåliga råd i form av investeringar i Obol. Utöver Luleåbon har även en man som bor på Cypern anmält Faval. Detta efter att 2004 vägletts till att investera över 810.000 kronor hos Obol. Inte heller de pengarna kom tillbaka."Jättebra placering"
De övriga fall som gemensamt lämnats till Reklamationsnämnden har andra försäkringsförmedlare än Faval.Två personer från Sollefteå tog råd av en försäkringsförmedlare i Mellannorrland. Rådgivaren ska 1998 och 1999 tagit upp med kunderna om huruvida en investering i Obol kunde intressera. Enligt anmälan klargjorde rådgivaren att Obol var en "jättebra placering". Sollefteåborna lät placera över 275.000 kronor.En man i Dalarna tog motsvarande råd av Assuransforum i Mellansverige AB, som försatts i likvidation, och kärver 445.000 kronor som han låtit investera i Obol. En av männen bakom
Assuransforum var för övrigt Jan Saradlic, också känd som en av huvudmännen i Obolhärvan. Brukar bli så
Reklamationsnämnden ger rekommendationer som brukar åtföljas.- Det är väldigt hög följsamhet till våra beslut, uttrycker sig Allmänna Reklamationsnämndens informationschef Torsten Palm.Skulle ett beslut gå anmälaren emot är alternativet att driva tvistemål i vanlig domstol.Till en början avvisade Reklamationsnämnden de fyra anmälningar som gjorts mot försäkringsförmedlarna. Kunderna ansågs inte ha gått till botten med frågan hos sina rådgivare. Senare har kundernas ombud Lars-Olov Svensson återkommit med anmälningarna och skadeståndskraven samt meddelat att man nu prövat möjligheten fullt ut att lösa saken med försäkringsförmedlarna.Därefter har inget nytt hänt i fallen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!