Ratta rätt i rondellen

Det är rondeller som gäller.
Bilkörningen i Luleå går numera i cirklar och Kurirens trafikskola visar vägen ut.
- Det är bara en gång jag mött någon som kört åt fel håll, säger trafikinspektören Peter Lalander.

LULEÅ2006-08-26 06:00
Den händelsen utspelades i Mjölkuddsrondellen för ett antal år sedan, minns han. För att undvika repriser eller extravarv har Kuriren lagt trafikskolan i händerna på den utpekade sakkunskapen. Peter Lalander är kontorschef vid förar&shy;enheten i Luleå, innehållande trafikinspektörer. Den som vid uppkörningen vill bli godkänd av dem behöver kunna köra i rondell, och allra först lära sig säga cirkulationsplats. För så heter rundbanan formellt. Peter Lalander tycker allmänt att folk kör bra. - Största dilemmat är alkoholen och bilbältet. Det är alltså moralen det gäller. Om bilkörningen finns inte mycket att säga, fast visst finns det undantag. De flesta olyckorna inträffar inte i halka i mörker och med dåligt väglag, som man kan tro, utan i dagsljus på landsväg och med bra förhållanden, säger han. <SPAN class=mr>Skillnad mellan körsätt </SPAN>Gunder Eriksson, chef vid trafikpolisen i Norrbotten, säger att det är stor skillnad på hur folk kör beroende på var de bor. - I Luleå går störst först. I Haparanda är de väldigt noga med högerregeln och att släppa fram fotgängare vid övergångsställen. Det hänger samman med närheten till Finland, och synen där. I glesbygden är de bättre på landsvägskörning än stadsbor. I staden är det omvänt. Ja, det här är allmänt känt. Kollegorna i Dalarna säger att 08-orna på besök i fjällen kör helt annorlunda än ortsbefolkningen. Allmänt överraskar första halkan alltid, sedan blir bilkörningen bättre och bättre under vintern, beskriver Gunder Eriksson. <SPAN class=mr>Flera fördelar med rondeller </SPAN>Rondeller, som det nu byggs allt fler av i Luleå, ser polisen positivt på, uppger Gunder Eriksson. Peter Lalander pekar på flera fördelar. Trafikrytmen blir bättre. Ur miljösynpunkt är det också bättre med flyt i trafiken än med stopp och start. Och skulle det smälla i en rondell blir verkan mindre än vid kollision rakt på, som fallet i vanliga korsningar. - Det mest vanligt förekommande felet är att bilisterna inte blinkar när de byter körfält i cirkulationsplatsen och när de lämnar den, säger Peter Lalander. <SPAN class=mr>Ett måste att blinka </SPAN>Det är ett måste att blinka i dessa manövrar. Den som ska köra in i en rondell har väjningsplikt. I övrigt anges råd, som att titta på skyltningen ovanför vägen när du närmar dig en rondell. Du måste inte blinka när du kör in i rondellen men Peter Lalander tycker det är lämpligt göra så. Reglerna för körning i rondeller/cirkulationsplatser har ändrats över åren. - Det har att göra med att de tidigare betraktats som en korsning, nu ses de som en väg utan slut. De nyutbildade kan reglerna bra. De äldre kör på rutin. Största riskerna är de små fordonen vid sidan om bilen, som motorcyklar. Du måste vara riskmedveten när du kör och tänka att de du har omkring kan göra fel, råder Peter Lalander.<BR><A href="http://www.kuriren.nu/ForumRedir.asp?ArticleID=1270625&amp;CategoryID=2769&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2&amp;ParentID=">Tyck till om trafikkunskaperna här</A>
Bakgrund Köra i cirkulationsplats
Rondell är enligt Vägverket området i mitten medan cirkulationsplatsen är den runda vägen du kör på.
Du måste lämna företräde åt dem som redan kör i cirkulationsplatsen.
Du behöver inte ge tecken vid infarten till cirkulationsplatsen eftersom det bara finns ett håll att köra åt men det underlättar om du gör det.
Välj gärna lämpligt körfält redan innan du kommer till cirkulationsplatsen. Ska du till vänster kan du hålla vänster körfält genom cirkulationsplatsen.
Ska du rakt fram eller svänga höger kan du ta höger körfält genom cirkulationsplatsen.
Om du byter körfält inne i cirkulationsplatsen måste du ge tecken.
Du måste ge tecken till höger när du svänger ut ur cirkulationsplatsen.
Tänk på att långa fordon ofta sväljer två körfält.
Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om