"Reformen görs för kundens bästa"

www.forsakringskassan.se
Det är Försäkringskassan på internet och likt Bilprovningen, Skatteverket eller andra inrättningar sköts alltmer via nätet.
Frågan är om du kan förlora pengar på att inte vara van vid tekniken.

LULEÅ2006-11-18 06:00
Beställning av blanketter samt upplysningar ges sedan länge via internet från myndigheter och olika inrättningar. Eller så får du använda knapptelefon, det där med att trycka ett, två, tre, fyra, fem och så fyrkant.
Fast du kan gå längre. Via forsakringskassan.se kan du anmäla föräldrapenning. Företag kan anmäla sjukfrånvaro av anställda. Hos Skatteverket kan du göra en enkel inkomstdeklaration.

Enbart nätservice?
Det här är tjänster som alltjämt kan utföras även på andra sätt. Om den vägen stängs och du framöver enbart kan agera via nätet, då hämmas den som inte hängt med i läran om internet. Om ersättning dessutom uteblir förlorar du ekonomiskt, eller så sker åtminstone en försenad utbetalning.
Hamnar vi där?
- Jag ser ingen risk i det. Det är riktigt att vi och sådana som Skatteverket, som gått rätt långt i det, styr över mer och mer på internet. Men de som inte kan eller vill använda det ska få föra samtal och träffa handläggare, säger Pekka Kairento, chefen för Försäkringskassan i Norrbotten.
Och om fem-tio år?
- Så långt vågar jag inte blicka framåt. Hela reformen som nu är aktuell görs för kundens bästa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om