Regeringen backar om transportstödet

Messing och regeringen backar ? transportstödet återställs.
? Jag är glad och lättad, säger Ulrika Messing.
Hon menar att beslutet är ?modigt?.
Även landshövding Eriksson andas ut.
? Sommarens rötmånadshistoria men den är historia nu, säger han.

LULEÅ2005-08-19 06:30
Transportstödet återställs fullt ut. Det beslöt regeringen på torsdagen och river därmed upp det hårt kritiserade beslutet att krympa stödet som trädde i kraft 10 juli.<br>Infrastrukturminister Ulrika Messing säger:<br>&nbsp;? Vi går tillbaka till ruta ett, alltså före 10 juli.<br>Hon beskriver beslutet att plocka bort 100 miljoner kronor från regionalpolitiken (varav 50 miljoner från transportstödet) som ?smärtsamt?.<br>&nbsp;? Det finns inga onödiga utgifter inom regionalpolitiken och därför är jag oerhört glad och lättad över att regeringen kan återställa stödet, säger Messing.<br>Bättre tider bakom hörnet<br>Orsaken till kovändningen är de bättre tider som regeringen ser bakom hörnet. Det blev svårt att förklara sparbeslutet samtidigt som hela regeringen på Harpsund börjar tala om bättre tider och nya satsningar.<br>Men Messing medger också att man tagit stort intryck av protesterna från både näringslivet och politiken.<br>&nbsp;? Dessa har underlättat våra argument inför övriga regeringen, säger hon.<br>Urban Bäckström, VD i Svenskt näringsliv, menar att regeringen är både ?nonchalant? och ?oseriös? i sitt förhållande till de berörda företagen (se särskild artikel).<br>&nbsp;? Jag hoppas och tror att vi i stället ska få respekt för att vi lyssnade till kritiken och faktiskt ändrades oss. Att man ska tycka att vi var modiga och att vi på detta sätt vinner förtroende, svarar Ulrika Messing och tillägger:<br>&nbsp;? Jag hoppas också att Älvsbyhus som talat om att flytta jobb till Skåne ska känna sig lika lättade som jag och nu kunna säga att det inte behövs.<br>Hon avvisar tanken på att bara man skriker tillräckligt högt kan man få som vill.<br>&nbsp;? Det räcker inte att skrika högt, man måste ha goda argument också. Och den oro och frustration som beslutet väckte visar väl att transportstödet är både träffsäkert och viktigt som regionalpolitiskt medel, säger Messing.<br>Förhandlar med Volvo<br>Anslaget till transportstödet var 356 miljoner och sänktes alltså med 50 miljoner. Det som nu sker är att anslaget för stödet höjs till lite drygt 400 miljoner. Men eftersom Volvo i Umeå genom nya regler också har rätt till stödet så intecknar man 67 miljoner kronor av de pengarna.<br>&nbsp;? Vi ska förhandla med Volvo om att de får pengarna under två år så att inget annat företag ska behöva drabbas, säger Messing.<br>De övriga 50 miljoner som sparades in från länsanslagen återställs inte utan den besparingen kvarstår. Den slås dock ut på alla länsstyrelser i landet och det först 2006. Länsstyrelsen i Norrbotten får i år 143 miljoner kronor.<br>Till sist avslöjar Ulrika Messing att man fått positiva förhandsbesked om att Sverige ska få bistånd från EU:s solidaritetsfond för skadorna från stormen Gudrun. Det betyder drygt 700 miljoner, något som också säkert spelat in i omsvängningen.<br>Landshövding Per-Ola Eriksson har agerat hårt för att beslutet skulle dras tillbaka. Han är nöjd i dag.<br>&nbsp;? Bra, ett alldeles utmärkt beslut, kommenterar Eriksson och fortsätter:<br>&nbsp;? Nu har länet åter fått stabila långsiktiga spelregler och det är vad som räknas.<br>Rötmånadshistoria<br>Landshövdingen vill därför inte längre kritisera regeringen eller Ulrika Messing.<br>&nbsp;? Jag vet hur det här gick till men det är viktigare att se framåt. Heder åt dem som tänkt om och heder åt alla som agerat för att så skulle ske. Det här var sommaren 2005 års rötmånadshistoria men den är historia nu, säger han.<br>Socialdemokraternas länsordförande Kristina Zakrisson är inne på samma linje.<br>&nbsp;? Jag tror att de flesta förstår att det här är ett olycksfall i arbetet under sommaruppehållet, säger hon.<br>Zakrisson ger även näringslivet i länet beröm för deras agerande.<br>&nbsp;? När vi fick så tydliga konkreta signaler företagen om vilka konsekvenser beslutet fick var det lätt för oss att tala om för regeringen att vår satsning på jobb inte skulle lyckas, säger hon.<br>Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson är också helnöjd.<br>&nbsp;? Ja, väldigt nöjd. Min målsättning var att vi skulle lösa denna fråga innan budgetförhandlingarna och det har lyckats. Nu ser det ut som om vi till 95 procents säkerhet ska få ersättning från EU för Gudrun men transportstödet återställs oavsett det, säger han.<br><br>anders.kojs@kuriren.com<br>0920/375 68
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om