Han medverkar i en debattartikel som skickades ut på onsdagen. Initiativet till den kommer från flygstationschefen vid Luleå flygplats, Ann-Christin Viklund.
- Det här kan få stor betydelse för vårt län och hela regionen. Jag tror att väldigt få är medvetna om frågan, säger hon.
Debattartikeln har förutom av flygstationschefen och landshövdingen även undertecknats av kommunalråden i Fyrkanten, samt av landstingsråd Kent Ögren. Av den framgår det att Arlanda flygplats inom några år kan tvingas halvera sin flygkapacitet på grund av ett, som det beskrivs, föråldrat miljötillstånd. Tillståndet bygger på förhållanden som rådde för 20 år sedan och innefattar inte bara koldioxidutsläppen från flygtrafiken, utan även från övrig trafik till och från flygplatsen, biltrafiken inkluderad.
- Då måste man dra ned någon annanstans och det påverkar flygtrafiken, säger Ann-Christin Viklund.
Norrbotten utsatt
Det påpekas i debattartikeln att ett län som Norrbotten är särskilt utsatt om det blir inskränkningar i flygtrafiken.
- Alla kommunikationer är lika viktiga, men ju längre avståndet är, desto större betydelse har flyget för näringslivet, säger Ann-Christin Viklund.
Hon menar att det inte bara är flygningarna ut från länet till Stockholm och från Stockholm och utomlands som påverkas, även flygningarna till Sverige drabbas.
Swedavia, bolaget där såväl Luleås som Stockholm Arlanda flygplatser ingår, lämnade in en ansökan om ett nytt miljötillstånd för hela verksamheten som bedrivs på Stockholm Arlanda flygplats den 2 maj förra året.
Ingen Stockholmsfråga
Landshövding Per-Ola Eriksson menar att frågan på intet sätt är en "Stockholmsfråga" bara för att det gäller Arlanda flygplats, tvärtom.
- Blir det begränsningar av flyg till och från Arlanda slår det hårt mot möjligheten för folk att ta sig till Norrbotten och för oss att ta oss ut till övriga Sverige och till andra delar av världen.
Han befarar att företagsetableringar som planeras i länet kan komma att ske någon annanstans istället.
- Affärslivet behöver bra reseförbindelser.
De som undertecknat debattartikeln kräver nu att regeringen tar frågan på allvar och ser över regelverket när det gäller miljötillståndet.