Rekordhöga priser på diesel slår mot Luleå kommun. Kommunen kommer att få betala betydligt mer för snöröjningen denna vinter, eftersom avtalet med maskinentreprenörerna innehåller en indexuppräkning. En gång per år, den 1 oktober, räknas ersättningen upp med ett maskinprisindex som branschen använder sig av.
Maskinprisindex har nu stigit med 13 procent jämfört med i fjol vid samma tidpunkt.
– Vintern blir 5,2 miljoner kronor dyrare, säger Patrik Ruumensaari, chef för gatudriften på Luleå kommun.
Förra året, 2021, budgeterade kommunen med 44,5 miljoner kronor för snöröjning och halkbekämpning men den faktiska kostnaden blev cirka 48 miljoner kronor.
Kommunen drabbas nu också av kraftigt stigande priser för material såsom asfalt, grus och sand.
– Vi har en ökning på i snitt 20 procent på allt som rör gatudriften. Asfalten har blivit ännu dyrare, säger Patrik Ruumensaari.
Högre materialkostnader innebär att kommunen kan laga färre hål i gatorna.
– Det har inneburit att vi kan göra mindre på sommaren. På vintern har vi krav på oss att röja undan snön, vi styr om så att vi lagar mindre, fortsätter Patrik Ruumensaari.
Politikerna i stadsbyggnadsnämnden har informerats om fördyringarna tillägger han.
– Det är en minskning med 20 procent vad vi kan göra i åtgärder på de kommunala vägarna, säger Patrik Ruumensaari.
Hur länge kan man göra så här innan man kör sönder vägarna?
– Svårt att säga, nog går det väl att göra så här några år. När det här vänder så kommer det att krävas mer pengar för att jobba i kapp. Det beror på väder och vind, hur vintrarna är, det är svårt att säga. Tyvärr har jag inte den glaskulan, säger Patrik Ruumensaari.
Luleå kommun har delat upp kommunen i fyra områden när man upphandlade snöröjningen. BDX vann upphandlingen för tre områden.
Avtalsperioden sträcker sig till 30 september 2023, avtalet kan förlängas med som mest 36 månader (tre år). I vintras signalerade BDX ett missnöje med avtalskonstruktionen.
– De har inte kommit till oss och sagt att de har för avsikt att säga upp avtalet. Även om det är trist att vi inte har möjlighet att reglera priset mer än en gång per år så har de ändå valt att ställa upp och köra åt oss, säger Patrik Ruumensaari.
I november ska kommunfullmäktige fatta beslut om strategisk plan och budget, med ramar för nämnderna.