Reser med budskap till andra sidan

Vad australiensarna tycker om hjortronsylt och hotell av is får vi snart svar på. Elin Lundberg åker till Melbourne för att väcka intresse för Lappland. - Målsättningen är att ta vara på kontakterna.

BUDSKAPET TILL ANDRA SIDAN. Cecilia Hjelte och Lenita Ericson samt Elin Lundberg, i mitten, ska visa australiensare på svenskt ledarskap respektive svenska Lappland.

BUDSKAPET TILL ANDRA SIDAN. Cecilia Hjelte och Lenita Ericson samt Elin Lundberg, i mitten, ska visa australiensare på svenskt ledarskap respektive svenska Lappland.

Foto: Eija Dunder

LULEÅ2008-03-04 01:45
Det hela började med att konsultföretaget Ericson & Hjelte, med Lenita Ericson och Cecilia Hjelte, från Luleå, planerade en resa till Australien. Där ska de föreläsa om svenskt ledarskap inför ett 50-tal chefer inom privata företag och kommuner. De som deltar är från blandade branscher, däribland bilbranschen.- Vi är lika i kultur men mycket olika inom ledarskap, beskriver Cecilia Hjelte i en jämförelse mellan de båda länderna. Hon hoppas att det ska gå att vidareutveckla kontakterna med Australien på området.Cecilia Hjeltes man är från Australien och hon berättar om häpna miner från australiensare när vidderna och det Lappland erbjuder kommer på tal, trots att Australien av andra uppfattas som exotiskt.En ingång
Elin Lundberg, som i flera år gått utbildningen upplevelseproduktion i Piteå fick vetskap om konsultföretagets planer och fick för sig att slå två flugor i en smäll.- Jag tänkte; här borde vi i regionen svenska Lappland marknadsföra oss direkt, omvittnar hon.Kontraster
I samband med seminariet i slutet av mars ihop med Centre for organisation development, en australiensisk organisation för utveckling, deltar också Elin Lundberg med sitt företag.- Jag ska marknadsföra Swedish Lapland och ska genom vattnet visa på kontrasterna här uppe, säger Elin Lundberg. Vatten från svenska Lappland, hjortronsylt, kaviar, renhorn, jojk i vattenmiljö och Västerbottensost är delar av vad seminariedeltagarna får uppleva. Till och med lakritsbåtar finns i bagaget.Målsättningen är att tre fjärdedelar av deltagarna inom ett par år övervägt en resa till Svenska Lappland och att ryktet om Lappland sprids.Att Australien är en avlägsen marknad dämpar inte optimismen. - Det finns en spännande möjlighet för regionen till att nyttja befintliga företag och få hit konferenser, turister och etablerare, säger Lenita Ericson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om