De flesta landstingsanställda har skyldighet att registrera en inkommen handling. Men sju av tio som tillfrågades visste inte hur man registrerar en handling.
Revisorerna pekar på flera brister. En är att det ska finnas fullmakter för anställda som inte är på arbetet. Genom det kan inkommande post och e-post öppnas och registreras. Revisorerna konstaterar att det här systemet inte fungerar fullt ut.
Bristande service
Landstingets revisorer konstaterar också att det "förekommer bristande service" när det gäller att lämna ut offentliga handlingar. Revisorerna baseras det omdömet på en stickprovsundersökning där man begärde att få ut 15 olika handlingar.
I sex av fallen hände ingenting. Och i ett av fallen tog det sju dagar innan ansvarig tjänsteman tog kontakt. Revisorerna anser att svarstiden "inte är acceptabel och visar på bristande rutiner".
Vid ett tillfälle frågade ansvarig tjänsteman i vilken egenskap som personen hade som begärde ut en handling. Revisorerna säger att tjänstemannen gjorde detta trots att det inte är tillåtet.
En enkät visar att 62 procent av de tillfrågade, sex av tio, anser att de har otillräckliga kunskaper om offentlighetsprincipen.