Rika kommuner gynnas

Regeringen vill att kommunerna betalar till byggen av statliga vägar och järnvägar.  Då blir fattiga kommuner utan satsningar, befarar politiker i Norrbotten.

blir utan. Regeringen vill samfinansiera järnvägsbyggen och vägprojekt i landet för att spara pengar. Länets politiker befarar att det kommer att innebära att fattiga kommuner blir utan pengar.

blir utan. Regeringen vill samfinansiera järnvägsbyggen och vägprojekt i landet för att spara pengar. Länets politiker befarar att det kommer att innebära att fattiga kommuner blir utan pengar.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2009-05-08 06:00
Behoven av vägprojekt och järnvägsbyggen i landet är större än vad det finns pengar till. Därför vill regeringen att samfinansiering prövas inför projekten 2010-2021.Till bygget av Norrbotniabanan har företag som Boliden tidigare sagt sig vara intresserade av att bidra. Fast Bo-Erik Ekblom, kommunikationsdirektör vid länsstyrelsen, säger att tron om att näringslivet ska bidra till projekt i landet kommit av sig.Tidigare har enstaka kommuner i Norrbotten lånat ut pengar till statliga vägprojekt. Även ren finansiering från kommuner ska ha förekommit i landet, och det tilltar.Gör som Stockholm
I Stockholm finns projekt som Förbifarten, Citybanan, nya tvärbanegrenar och andra projekt. Allianspartierna bekymrar sig över att byggen dröjer och utlovar medfinansiering med upp till hälften, eller 50 miljarder kronor, uppger SVT-kanalen ABC-nytt. Där uttalar infrastrukturminister Åsa Torstensson att Stockholm är en förebild för andra i landet.Samfinansiering kan påverka prioriteringen, uttalar Vägverket och Banverket.- Det är inte så att man kan köpa sig före i kön. Snarare är det så att man med medfinansiering kan göra mer, beskriver infrastrukturministerns pressman Kennet Hultgren saken.Jokkmokks kommunalråd Anna Hövenmark misstänker att fattiga kommuner blir utan satsningar. Hon invänder inte emot att använda trängselskatt för satsningar i den region där den togs ut. Men kommunalskatt ska inte gå till statliga vägar och järnvägar.- Möjligheterna med Inlandsbanan för godsfrakter har kommit bort. Banan borde rustas upp. Men vi har inga pengar. Troligt är att projekt vid kusten i stället blir av, säger hon.Drar gränsen
Bo-Erik Ekblom befarar också att rikedomen får betydelse för var satsningar sker.- Nog finns det risk för det.Karl Petersen, ordförande i Kommunförbundet i Norrbotten pekar på att kommuner, inför ett stort projekt som Norrbotniabanan, kan stå för resecentrum och terminaler.- Men vägarna och järnvägarna ska staten stå för, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om