Riv upp vägsatsningen

Regeringens ja till vägprojektet förbi Stockholm försämrar oddsen för Norrbotniabanan, menar miljöpartisten Peter Eriksson. - Beslutet bör rivas upp.

väg eller järnväg? Miljöpartiets Peter Eriksson menar att beslutet om vägprojektet förbi Stockholm bör rivas upp.

väg eller järnväg? Miljöpartiets Peter Eriksson menar att beslutet om vägprojektet förbi Stockholm bör rivas upp.

Foto: Berndt Dimeus

Luleå2009-09-05 06:00
Vägprojektet Förbifart Stockholm ska påbörjas 2012. Det är val 2010 och projektet kan bli en valfråga, tror Miljöpartiets språkrör.Det kan däremot bli knepigt att mobilisera inte minst Socialdemokraterna till att vilja ändra regeringsbeslutet. Många framträdande Socialdemokrater finns kring Stockholm.Förstår inte allvaret
- Vi hade ju beslutat att bygga Norrbotniabanan. Det ändrade den här regeringen och det måste väl gå att ändra även ett sådant här beslut. Socialdemokraterna kring Stockholm är splittrade, i länet finns de som vill bygga medan motstånd finns i stan, säger Peter Eriksson.Han anser att regeringen fattat ett beslut som vittnar om att den inte förstår allvaret i klimatfrågan.Mer utsläpp
- Såväl Naturvårdsverket som Vägverket har kommit fram till att projektet föranleder ökade utsläpp. Trafikflödet beräknas minska med enbart sex procent. När vi införde trängselavgifter minskade trafiken med 20 procent. När folkomröstning hölls resulterade det i att trängselavgifterna skulle gå till kollektivtrafik. Nu satsas på motorvägar, säger Peter Eriksson.Miljöministern Andreas Carlgren har påtalat att avgifterna ska bekosta en hel del av Förbifarten.- Det kan inte bli mycket pengar, säger Peter Eriksson.Han tror inte att de nya bränslena kommer att driva tunga fordon kring 2020, vilket förespeglats.Projektet kostar 27,5 miljarder, för 21 km väg, varav 17 km i tunnel. Prislappen är ett av skälen till att regeringen inte vill bygga Norrbotniabanan, hävdar han.- Det får även betydelse för vägarna i Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om