För flera månader sedan gick MHF ut och krävde en skärpt syn på vållandebrott i samband med rattfylleri. Nu anser också riksåklagaren att straffskalan för rattfylleri måste ses över. Enligt Anders Perklev skulle det medföra att återfallsförbrytare kan tas om hand, och inte genast släppas ut på gatorna igen. MHF vill gå längre än så, och kräver nu den promemoria som dåvarande justitieminister Thomas Bodström skrev redan för drygt tio år sedan ska dammas av. Avsikten då var att förändra straffsatserna så att de jämställdes med andra vållandebrott.
Så här fungerar det i dag enligt MHF: "Om en person återkommande kör rattfull händer det ofta att föraren ändå släppts för att direkt få möjlighet att fortsätta köra omkring som en levande dödsfälla för andra. Om man som rattfull dödar någon i sin framfart så får man gå hem efter omplåstring och en tid därefter riskera ett kortare fängelsestraff. Det hade aldrig accepterats om brottet skett på annat sätt än i trafiken. Det är orimligt att någon som så brutalt brustit i sitt omdöme bara ska få gå hem i väntan på åtal. Trafikbrott måste ses lika allvarligt som andra brott."
Stig Lindgren hos Motormännen i Luleå är inne på samma linje.
– Helt riktigt, vi övriga måste agera. Jag är för längre straff, bättre vård för alkohol och drogberoende men jag vill också att det ska vara möjligt att beslagta fordonen för personer som återkommande kör bil onykter.