Ruskor ersätter käppar

För att spara pengar släpper Vägverket på en rad krav vid upphandlingar av vägunderhåll.
Reflexkäpparna efter vägarna får ersättas med billiga trädruskor.

LULEÅ2006-11-03 06:00
Det finns en rad andra villkor för vägunderhåll som förändras:.&nbsp; Ersättningsmodellen för att betala entreprenörerna ändras. Istället för att gå efter kilometer ska man utgå ifrån väderförhållanden.&nbsp; Kantstolparna efter E 4 kommer inte att tvättas av lika ofta som fallet är. Kravet på röjning efter vägkanterna sänks. Istället för att röja 9-12 meter efter slänten kommer tre meters bredd att röjas ena året och året efter röjs sju meter .&nbsp; Kravet i upphandlingar på att ha resurser i reserv ändras. Framöver räcker det med en plan på hur omfördelning av resurserna kan ske om det blir sämre väder.&nbsp; Kravet på att plogande bil ska ha underbett släpps.&nbsp; Framöver duger vanlig sand vid halkbekämpning. Kravet på en viss kornstorlek på sand/grus tas bort. Får trafikanterna vad de behöver för en trygg färd? - Det här är väl den nivå de behöver för att åka trafiksäkert och ta sig fram. Sedan kan man tycka det är bra med en överstandard men det kostar ju, säger Leif Byström, driftledare på avdelningen Vägunderhåll, Vägverket Region Norr. <SPAN class=mr>Dyr snöröjning </SPAN>Skälet till besparingarna är att pengar till förfogande inte räcker till. Vägverket Region Norr, Norrbotten och Västerbotten, har för nästa år 969 miljoner kronor till förfogande för underhåll och då menas snöröjning, sandning och beläggning. Enbart snöröjningen kostar årligen 300 miljoner kronor i regionen, uppger Leif Byström. Upphandlingar sker för några vägdistrikt per år. På så vis beräknas kostnadsökningarna infalla etappvis och kring 2010 måste årskostnader på 20 miljoner kronor i Norrbotten-Västerbotten ha plockats bort, resonerar Vägverket. Ett av kraven som inte längre gäller är alltså att entreprenören som vinner upphandlingen inte måste sätta ut de orangefärgade plastkäpparna med reflexer. Framöver kan trädruskor eller vanliga käppar duga. När det för något år sedan konstaterades att reflexkäpparnas betydelse var överdriven reagerade yrkeskåren bilister och hävdade att de tvärtom har stor betydelse för säkerheten. Leif Byström håller med om att käpparna har effekt. - Det är klart att det är en bra vägledning, särskilt på hösten, men samtidigt driver det upp hastigheten, du känner dig trygg. Den effekt käpparna egentligen ska ha är att vägleda den som plogar. Vi överlåter till entreprenörerna att själva besluta vad de sätter dit. Vi har dåligt belagda vägar och är tvingade spara på verksamheten men det får inte gå ut över trafiksäkerheten, säger Leif Byström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om