Rustar för att växa
Under 2007–2008 investeras 180 miljoner kronor i Ferruform. Scaniakoncernen höjer kapaciteten i produktionen och anläggningen i Luleå följer med.- Ja, vi rustar oss för det, säger VD Lennart Wiksten.
HÄNGER PÅ. "Det goda är att Scania låter oss göra investeringar", säger Ferruforms nye VD Lennart Wiksten.
Foto: Roland S Lundström
Efterfrågan på tunga fordon går emellertid i cykler och för närvarande krymper Scanias orderstock.
- Vi märker inte av det ännu, vi får se framöver vad som händer, säger VD Lennart Wiksten.
I vilket fall som helst planerar Scania för att kunna tillverka mer i sina anläggningar. Nästa år ska koncernen kunna tillverka 100.000 tunga fordon, övervägande lastbilar. Det är en stegring från tidigare kapacitet med 10.000 fordon.
- Det här betyder inte att vi ska producera mer i Luleå utan möjligheten att göra det ska finnas, och just nu är det alltså svårtytt vad som händer på marknaden. Det goda är att Scania låter oss göra investeringar, 2009 kommer en viss fortsättning. Vi har investerat i framför allt produktionen av axlar, både i bearbetningen och i ny hanteringsutrustning. Scania har en tydlig ambition att växa och det finns ett stort transportbehov, säger Lennart Wiksten.
Effektiviseringar
Med underhållsverksamheten i Dynamate inräknad arbetar omkring 740 personer vid Ferruform. Det finns inga utfästelser om utökning, effektiviseringar väntas göra personalbehovet oförändrat eller något lägre.
I Luleå tillverkar Scania främst bakaxelbryggor och balkar av olika slag samt stötfångare och ytterligare produkter. En trend är att Centraleuropa och Östeuropa köper tyngre bilar. Då ökar andelen fordon som behöver fler axlar och förstärkta sidobalkar.
För ett par år sedan låg Ferruforms omsättning på omkring en miljard, och 2007 var den 1,2 miljarder kronor. Senaste rapporten pekade mot en årsomsättning i år på 1,4 miljarder kronor Resultatet efter finansnetto 2006 blev 12 miljoner kronor och året efter 60 miljoner.
Scania är den självklara kunden för Ferruform fast det finns en viss produktion åt MAN, Volvo och VBG.
Nästa steg
Det finns ett ytterligare kapacitetsmål i Scania, 2015 ska företaget kunna tillverka 150.000 fordon. Ledningen i Luleå räknar med att Ferruform får sin del av den tillväxten. Långa fraktavstånd är en minusfaktor som måste bemästras. Läget nu är att Södertälje står med den minsta av Scanias monteringsanläggningar medan övriga ligger längre bort.
- Vi har börjat titta på vad det här målet skulle innebära för oss. Kommer vi på den nivån behöver vi sannolikt renodla hårdare och fokusera mer på axlar och sidobalkar än vad vi gör i dag. Vi kan också komma att behöva stödkapacitet från annat håll. All expansion är bra för Luleå men vad det konkret skulle innebära är något framtiden får utvisa. Det vi ska koncentrera oss på är att ha hög leveransprecision och hög kvalitet, säger Lennart Wiksten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!