2016 kan bli en vattendelare. “Adapt or die” är ett uttryck som låter drastiskt men ett faktum. De företag som inte anpassar sig efter den digitala utvecklingen kommer att tyna bort. Ett exempel på ett företag som inte hängde med
i utvecklingen var Facit skrivmaskiner som gick från 14 000 anställda i 140 länder till likvidation på några få år.
Det handlar om hur vi ska använda sociala medier och inte om vi ska använda dem.
Att som företag i första hand tänka digitalt kommer vara det normala och sedan kompletterar vi med andra kanaler offline.
“Mobile first” har gällt länge för oss som utvecklar hemsidor, nästa steg blir “mobile only”.
Vi kommer att se fler hemsidor som bara är anpassade för mobiler.
Video fortsätter sitt korståg och fler företag kommer att använda sig av video i sin marknadsföring i sociala medier och på sina hemsidor. Live-streamingen tar fart. Efter livestreaming-appen Periscopes framgångar kommer nu fler tjänster som till exempel Blab (blab.it) där personer kan koppla upp sig mot varandra och konversera live.
En annan trend inom livestreamingen går en annan väg. Med tjänsten Younow (younow.com) livestreamar medlemmarna i timmar när de sminkar sig, tittar på tv eller gör absolut ingenting. Det finns till och med en kategori som heter “Boring”. Låter det ointressant? Flera hundra miljoner använder tjänsten.
Vi kommer att använda webben allt mindre. Detta beror på att vi i högre grad tillgodogör oss information genom appar.
Dialing-down-trenden fortsätter vilket betyder att allt fler kommer att skala ner sin användning av sociala medier och använda färre tjänster och fokusera på dem.
Det kommer att bli svårt för någon uppstickare att på allvar att konkurrera med Facebook, Linkedin, Instagram och Youtube. Om det kommer en ny intressant tjänst är risken stor att den köps upp av någon av de stora drakarna.
En bubblare som kan vara intressant för nischad marknadsföring är Snapchat.
Facebook at work är på gång även i Sverige och kommer att lanseras under året. Det är en konkurrent till affärsnätverket Linkedin.
På Facebook at work skapar du ett separat konto för ditt yrkesliv, du ansluter sedan ditt konto till din arbetsplats konto där ni kan dela dokument, skapa grupper, chatta och annat som bara ni på arbetsplatsen kan ta del av eller med andra som ni vill dela informationen med.
Det här var vad jag hade i min spåkula för 2016, det blir ett spännande år inom digital kommunikation Vad tänker du göra under 2016, adapt or die?
Staffan Lind
internetstrateg
www.editerat.se