Det var på onsdagen som ett godståg med miljöfarlig last spårade ur på söder om Ånge. Urspårningen har vållat stora problem för Trafikverket, som tvingas bygga en ny väg till olycksplatsen för att ens kunna starta saneringsarbetet.
På fredagen fanns det inte ens en prognos när trafiken kan komma i gång på sträckan mellan Ovansjö-Alby.
SJ har löst problemet temporärt genom att bussa passagerare förbi det olycksdrabbade området. Det resulterade under fredagen i mindre förseningar på uppemot till en timme.
Tågurspårningen vållar också problem för SSAB som trafikerar den norra stambanan minst tre gånger varje dag. Det handlar om stålämnen som skickas från Luleå till Borlänge för att sedan valsas till tunnplåt.
– Vi har fått besked att problemen förhoppningsvis ska vara lösta i mitten på nästa vecka, säger Margareta Rönnqvist, ställföreträdande platschef i Luleå.
Leveranserna till Borlänge kommer att omdirigeras via Botniabanan, men SSAB har fått tillstånd att skicka endast ett tåg per dygn.
Det kommer att drabba SSAB:s slutkunder, som kan räkna med förseningar i leveranserna av tunnplåt.
– Vi har dock tur i oturen, förklarar Margareta Rönnqvist. Valsverket i Borlänge har planerat för ett två veckors långt underhållsstopp med start i nästa vecka. Det mildrar konsekvenserna av tågolyckan.
Det innebär att produktionen vid SSAB i Luleå inte behöver minska utan stålämnen kommer i stället att lagras här i väntan på att frakt söderut.