Under torsdagen satsar handeln i Luleå på kvällsöppet.
Många är också positiva till eventet – som gör att det går att handla efter middagstid.
Under Nolia Ledarskap, som hölls på Kulturens Hus 18–19 oktober, tog vi ett snack med Odd Molly-grundaren Per Holknekt, även känd som deltagare i Big Brother och sitt förhållande med artisten Lena Philipsson.
– Jag är i kanske 100 städer per år. Det spelar ingen roll om jag är i Borlänge, Ludvika eller Sölvesborg. Det är samma sak, det kommer upp shoppingcenter utanför stan som drar folk dit, handeln sker på nätet och så vidare. Vad händer då? Jo, vi tappar våra mötesplatser. Är det något människan behöver i dag så är det gemenskap, säger Holknekt.
Han menar också att det är viktigt att politikerna är högst involverade i handeln.
– Om jag satt i kommunhuset i Luleå skulle jag ge tillstånd till alla små entreprenörer inne i stan. Vi ska ut med blomlådor och restauranger, man ska få tillstånd att servera. Spärra av bilarna, nu ska folk in till stan och träffas igen.
– När jag var liten och växte upp i Falun och ville träffa människor åkte jag in till stan. Där var mina vänner. Det finns inte längre, nu träffar vi folk genom att öppna luren och titta på dem.
Är det för tufft att vara företagare i mindre städer idag?– Ja, entreprenörerna måste jobba fler timmar för de har inte råd att anställa, de sliter ut sig. Jag vågar inte ens tänka på hur det ser ut om tio år om vi inte gör något i dag. Förr kunde jag gå omkring på gatorna efter en föreläsning och titta på livet, känna på temperaturen i staden. Den är inte ens där längre.
Vad är ditt intryck av Luleå?– Det känns som att folk inte är här, man är på väg förbi. Jag blir ledsen när jag ser det, jag har verkligen brunnit för just den frågan.
Bland cityhandlarna är det positiva ordalag inför kvällsöppet – och de har alla satsat på egna erbjudanden.
– Ett jätteroligt event och det har alltid varit bra uppslutning. Alla butiker har erbjudanden och folk kan gå hem och äta middag och sedan shoppa i lugn och ro. Vi ska ha modevisning i butiken, säger Cajsa Öström, butikschef på Joy.
– Jag tror att vi handlare behöver visa att man ska handla lokalt och inte sitta hemma och beställa på datorn, så vi har en levande stad, säger Anna Angerud, delägare på Hägglunds.
– Det här behövs för centrum så att det händer någonting, säger Inga-Lill Karlsson, avdelningschef på Fritz Olsson.