Centern
Carola Lidén, gruppledare: "Centerpartiet vill stoppa upp Framtidens skola och ta ett omtag som beaktar forskning, skolpersonals och förÀldrars kunskap. Vi behöver en blandning av kommunala- och friskolor i olika storlekar, de ska finnas bÄde i stan och pÄ landsbygden. Ansvaret och besluten ska i största möjliga utstrÀckning ske pÄ den enskilda skolan och förskolan. För att klara personalförsörjningen och sÀkra behovet av pedagoger ska vikarier tillsvidareanstÀllas samt lÀrartjÀnsterna göras mer attraktiva. PÄ samtliga enheter ska det finnas tillagningskök, den mat som serveras ska sÄ lÄngt som möjligt vara nÀrproducerad".
Kristdemokraterna
Samuel Ek, gruppledare: âFramtidens skola behöver en möjlighet till omprövning. Vi vill kunna utveckla och satsa pĂ„ skolor i barnens nĂ€romrĂ„de och dĂ„ Ă€ven i byarna. Vi behöver öka tryggheten. En gemensam handlingsplan vid hot, vĂ„ld och trakasserier behövs. Vi mĂ„ste skapa lugn och studiero i varje klassrum. Vi har haft högst anslag i vĂ„r budget för att stĂ€rka skolans resurser. En stĂ€rkt elevhĂ€lsa med ett tydligt uppdrag om ett fungerande samarbete med regionen Ă€r viktigt. Vi kommer fortsĂ€tta jobba för mindre barngrupper i de tidiga Ă„ldrarna pĂ„ förskolan. Man ska kunna lita pĂ„ skolan i LuleĂ„".
Landsbygdspartiet
Erland Nilsson, gruppledare: "SmĂ„ skolor har mĂ„nga fördelar. Miljön Ă€r lugnare och mer stimulerande. Skolan Ă€r navet pĂ„ landsbygden och mĂ„ste bevaras. Kommunen mĂ„ste avsĂ€tta resurser till en kvalitetsmĂ€rkt bygdeskola. Ge lĂ€rarna möjlighet att lĂ€ra barnen lĂ€sa och skriva och inte börja med uppfostran. Uppfostran, stĂ€dning och andra sysslor kan andra utföra. Bygdeskolorna mĂ„ste ges lĂ„ngsiktig och hĂ„llbar utveckling dĂ€r kommun och förĂ€ldrakollektiv tillsammans kan profilera skolan inom olika omrĂ„den. Undervisning kan Ă€ven ske via lĂ€nk dĂ€r behörig lĂ€rare finns pĂ„ avstĂ„nd â men naturligtvis skall det finnas vuxen person i skolsalen".
Liberalerna
Thomas Olofsson, gruppledare: "Liberalerna sÀtter alltid skolan först. Den största utmaningen för framtiden handlar om tillgÄng till personal, sÄsom lÀrare, fritidspedagoger, rektorer m.fl. Skolan mÄste bli likvÀrdig för alla i LuleÄ. MÄnga partier fokuserar pÄ storleken pÄ skolorna, vi vill istÀllet fokusera pÄ att stÀrka lÀrarna, rektorerna och eleverna oavsett vilket skola man gÄr i, mer resurser mÄste fÄ gÄ till den som behöver det mest. Vi vill t.ex. anstÀlla lÀrarassistenter, och socionomer för att avlasta pedagogerna. FörstÀrka rektorsrollen för att ge dem förutsÀttningarna, och mer resurser till elevhÀlsan".
Miljöpartiet
Jan Nyberg, gruppledare: "Alla elever ska ha likvĂ€rdiga chanser att utvecklas. Höjda lĂ€rarlöner, fler nyutexaminerade lĂ€rare som stannar i kommunen och minskad administration för lĂ€rare Ă€r viktiga faktorer. Vi vill se ökat fokus pĂ„ faktagranskning, en bevarad miljöskola och att barnen rör pĂ„ sig. Digitalisering bör ske utifrĂ„n lĂ€rarnas behov och intressen. SmĂ„ barn ska inte behöva bĂ€ra en dator till och frĂ„n skolan. Ăkat stöd till barn med sĂ€rskilda behov och krafttag mot mobbning. Maten ska vara klimatsmart och helst lagad pĂ„ lokala rĂ„varor. Flexiblare regler för byaskolor nĂ€r det gĂ€ller anstĂ€llning av lĂ€rare".
Moderaterna
Anders Josefsson, gruppledare: "Vi vill införa sÄ kallade serviceassistenter, en typ av tjÀnst som inte krÀver nÄgon lÄng utbildning eller erfarenhet och dÀrför kan bli en bra vÀg in i arbetslivet för t.ex. nyanlÀnda eller ungdomar som hÀr kan fÄ det sÄ viktiga första jobbet. Dessa ska avlasta lÀrarna för att de ska kunna fokusera pÄ att lÀra ut. För att kunna behÄlla de smÄ byaskolorna lÄngt frÄn tÀtorten och inte tvinga eleverna till orimligt lÄnga resor varje dag vill vi ocksÄ se ett ökat samarbete med vÄra grannkommuner för att sÀkerstÀlla ett tillrÀckligt elevunderlag".
RĂ€ttvisepartiet
Jonas BrĂ€nnberg, gruppledarea. "RS spelade en nyckelroll i kampen mot stordriftsprojektet âFramtidens skolaâ som samlade tusentals i karnevalstĂ„g, skolstrejk och kampanj för folkomröstning, och som rĂ€ddade flera skolor. Genom att maximera antal barn pĂ„ sĂ„ lite personal och lokaler som möjligt vill S-ledningen utnyttja arbetskraften hĂ„rdare. IstĂ€llet behövs satsningar pĂ„ arbetsmiljö och löner som stoppar flykten frĂ„n lĂ€raryrket. Det krĂ€ver strid för resurser efter behov i skola och förskola â mindre klasser/grupper, sĂ€rskilt stöd till alla barn som behöver det, mer tid till pedagogik istĂ€llet för administration och bedömande".
Socialdemokraterna
Niklas Nordström, kommunalrÄd: "Skolan i LuleÄ har goda resultat och hög andel behöriga lÀrare. Alla elever ska ha möjlighet nÄ mÄlen och utvecklas. För det krÀvs att vi förbÀttrar undervisningen för elever med lÀgst resultat. Vi fördelar resurser efter skolornas socioekonomiska förutsÀttningar. Elever med neuropsykiatiska funktionsnedsÀttningar fÄr sÀrskilt fokus. Vi behöver fortsatt behöriga lÀrare. Vi satsar 10,5 miljoner per Är för att rekrytera, behÄlla och avlasta lÀrare. Vi har prioriterat smÄ klasser och barngrupper, samt behöriga lÀrare. Samtidigt jobbar vi med att stÀrka upp stödet för lÀraren utanför klassrummet".
Sverigedemokraterna
Per Göransson, ordförande SD LuleÄ: "Vi vill strukturera om skolan för att möjliggöra mindre skolenheter. Eleverna mÄste kÀnna trygghet och studiero, det tror vi kommer att kunna genomföras med mindre skolenheter dÀr alla har en kÀnsla för varandra. Personalen inom skolan i LuleÄ mÄste ha bÀttre arbetsvillkor och lönerna mÄste jÀmnas ut sÄ de stÄr i likhet med nÀrliggande kommuner. Arbetsvillkor för oss innebÀr inte enbart lönefrÄgor, utan de kan ocksÄ vara medbestÀmmande för den anstÀllde".
VĂ€nsterpartiet
Nina BerggÄrd, gruppledare: "VÀnsterpartiet vill arbeta för socioekonomisk utjÀmning och fördela resurser utifrÄn behov. Landsbygdsskolorna ska möjlighet att utvecklas utifrÄn sina förutsÀttningar. Vi behöver utöka antalet personal och minska barngruppernas storlek i all verksamhet kring barn och unga, bÄde inom förskole- och fritidshemsverksamhet. Vi behöver ocksÄ satsa pÄ kompetensutveckling för bÀttre sex- och samlevnadsundervisning och arbete mot krÀnkande behandling. Vi ska behÄlla den avgiftsfria Kulturskolan och erbjuda Kulturskolans verksamhet till barn Ànda frÄn förskolan".