Pierre Fransson och Johan Öman bor med sina familjer på Dragongatan, högst upp vid en återvändsgata.
- Vi har ritat vårt hus själv, planerat fönster och husets placering efter detaljplanen. Just därför blir man besviken när kommunen frångår gällande detaljplan, eftersom man lagt ner så mycket pengar på att bygga sitt drömhus. Hade vi fått dessa uppgifter i samband med att vi blev erbjudna tomten hade vi självklart aldrig tagit den. Tittar man på detaljplanen ser man tydligt var gång- och cykelvägar och andra vägar ligger. Vi valde att bygga våra hus där vi visste att vi skulle få väldigt lite trafik, det var en viktig del, säger Johan Öman och visar på gällande detaljplan som finns på kommunens hemsida.
Väg i stället för natur
Lika tydligt syns området märkt natur. Det ligger mellan fyra hus och Pierre Fransson och Johan Öman bor på vardera sidan om området.
Nu vill kommunen göra naturområdet till en 2,5 meter bred och 60 meter lång väg som ska plogas vintertid. Syftet är att den ska förbinda de två kvarteren, Dragongatan och Husargatan.
- Självfallet ska barn kunna ta sig mellan områdena, men vi vill inte att man öppnar upp en 2,5 meter bred väg som möjliggör för folk att enkelt gena där med bil, säger Johan Öman.
Att bilar kommer att gena där är de tämligen säkra på även om det inte blir en regelrätt bilväg, redan i dagsläget kör bilar på cykelvägen för att ta sig mellan kvarteren.
- Vi får ideligen förfrågningar om det inte går att ta sig förbi här. Tidigare har kommunen grävt ner stora stenar för att stävja biltrafik mellan områdena. Nu gräver de upp dem, säger Pierre Fransson.
I tre av de fyra husen finns även barn vilket får dem att än mer motsätta sig att vägen breddas så pass.
Nytt möte
Boende har haft möte med kommunen där de framfört sina synpunkter, de har även lagt fram ett eget förslag om en smalare väg på en meter.
Kommunen lovade ta till sig de boendes synpunkter och återkomma, i kväll är det dags för ett nytt möte. Pierre Fransson har dock redan pratat med kommunen och fått veta att de bestämt sig för den bredare vägen.
- Det finns en aspekt vi inte förstår. Billigaste alternativet för kommunen är att göra ingenting, att låta det vara en naturstig som det står i gällande detaljplan. I stället väljer de att göra en dyrare lösning och kasta pengarna i sjön eftersom de kan bli tvungna att ställa dit betonggrisar om de blir ett problem, säger Pierre Fransson.
Kuriren har sökt tekniska förvaltningen för en kommentar.