Saknad järnväg irriterar

På fredagen lägger Trafikverket fram sin nya plan men kustjärnvägen till Luleå saknas.
– Synnerligen märkligt, säger Gusten Granström, Norrbotniabanan AB.

Luleå2013-06-13 19:43

Att det inte finns någon förlängd kustjärnväg från Umeå till Luleå med i Trafikverkets nya åtgärdsplan är ingen överraskning. Men ändå svårt att förstå menar Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.

– Som bekant har ju Sveriges och Finlands regeringar gemensamt verkat för att den Bottniska korridoren ska ingå i EU:s så kallade TEN-T-nät, säger han.

Och nu har Europarådet, parlamentet och Europeiska kommissionen godkänt riktlinjerna om den Bottniska korridoren, utan några invändningar.

TEN-T är det organ via EU satsar på infrastruktur som kopplar samman europeiska länder. På torsdagen godkändes TEN-T-riktlinjerna vilket betyder att den Bottniska korridoren nu finns med i TEN-T-nätet.

– Det öppnar för EU-stöd till både planering och byggande av Norrbotniabanan. Men regeringen säger nej, det är en logik som är utomordentligt svår att förstå, säger Granström.

Lite oförstående är de finska intressenterna bakom Bottniska korridoren berättar Granström.

– Vi har ständiga kontakter med dem och där finns en hygglig irritation över den svenska regeringens och dess förlängda arm Trafikverkets agerande, säger han.

Det positiva med EU:s infrastrukturella politik är dock att det sätter ökad press på den svenska regeringen menar Gusten Granström. TEN-T ska vara förverkligat senast 2030 och börjar man bygga kustjärnvägen i dag så står den ändå knappast klar före 2026.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om