Isbrytarna är sannolikt ett av de mest vanliga fotoobjekten i Luleå och de har med tiden kommit att bli en del av stadsbilden. Vid sin plats vid kajen på Svartön ligger de gamla isbrytarna på rad i sin kraftfulla prakt. Det handlar om tre isbrytare i den så kallade Atleklassen, Atle, Frej och Ymer, samt forskningsisbrytaren Oden och minstingen Ale.
Atle, Frej och Ymer har passerat sin tekniska livslängd och ska bytas ut. I den nationella planen finns det finansiering för två nya isbrytare för en kostnad av 3 440 miljoner kronor. 2027 kan den första av de nya isbrytarna vara i bruk, enligt Jonas Franzén, ansvarig för samhällskontakter vid Sjöfartsverket.
Men vad händer då med de gamla isbrytarna som varit en del av Luleå så länge? Det har funnits ett medborgarförslag, ett så kallat Luleåförslag, där personen bakom förslaget ville att någon av isbrytarna skulle få ligga kvar i Luleå.
Men det är att hoppas på för mycket.
– De har ett värde för oss om vi hittar en köpare. De kommer inte bevaras i Luleå för symbolvärdet. Det ska vara om Luleå kommun köper en men det är nog inte troligt, säger Jonas Franzén och tillägger att inget är bestämt i dag vad gäller de gamla isbrytarna.
Även om isbrytarna är gamla betingar de ett värde.
– Värdet är inte lågt, det handlar om många tiotals miljoner styck.
Skrotning är trots värdet ett alternativ, det är nämligen inga miljövänliga pjäser.
– Dessa isbrytare är inte klimatsmarta, konstaterar Jonas Franzén.