SÀmre jÀrnvÀg med dÄligt underhÄll
BÀttre och effektivare underhÄll höjer kapaciteten pÄ befintlig jÀrnvÀg. Konsten Àr att hitta rÀtta metoder. - Om man kan förutsÀga nÀr underhÄll ska göras minskas problem med att tÄg mÄste stoppas, sÀger Rune Lindberg pÄ Transportstyrelsen.
UNDERHĂ LL ĂKAR KAPACITETEN. "Ăkad satsning pĂ„ underhĂ„ll kommer att höja kapaciteten pĂ„ landets jĂ€rnvĂ€gar, sĂ€ger Rune Lindberg pĂ„ Transportstyrelsen.Foto: PETRA ISAKSSON
Foto: Petra Isaksson
Verkligheten Àr annorlunda.- I dag drabbas tÄgtrafiken av mÄnga stopp, det kan handla om fel pÄ vÀxlar, signalsystem, vagnar och lok. Orsaken Àr mÄngÄrigt bristande underhÄll underhÄll under de senaste 100 Ären. Bristen handlar om en miljard kronor per Är, sÀger Rune Lindberg.Han sÀger att bristen orsakats av politikernas syn pÄ att nyinvesteringar haft högsta prioritet medan satsningar pÄ underhÄll kommit i skymundan. Lindberg sÀger att den nya regeringen insett bristerna och dÀrför ökat anslagen nÀr det gÀller underhÄll. För Banverket betyder det att man fÄr en miljard kronor mer per Är Àn tidigare.FrÄgan Àr hur dessa pengar ska anvÀndas för att fÄ maximal effekt. Det diskuteras i dagarna tvÄ pÄ en konferens som arrangeras av JÀrnvÀgstekniskt centrum vid LuleÄ tekniska universitet. Rune Lindberg Àr dess ordförande.- JÀrnvÀgen har blivit en framtidsbransch nÀr mÀnniskor blivit medvetna om klimathotet. Och fördelen med att Äka tÄg istÀllet för bil. DÀrför kommer den positiva utvecklingen att fortsÀtta, sÀger Rune Lindberg.Effektivare underhÄll
Forskarna diskuterar hur man ska kunna effektivisera jÀrnvÀgstrafiken för att fÄ mer kapacitet. DÀr ingÄr att effektivisera underhÄllet. En metod som redan finns Àr de cirka 100 detektorer som finns utplacerade runt om i landet. Dessa detektorer kÀnner av vÀrmeutveckling frÄn hjul och hjulaxlar. Information skickas direkt till ansvarig operatör som kan stoppa tÄget om det anses nödvÀndigt.En annan och ny metod Àr att med hjÀlp av ultraljud undersöka landets alla jÀrnvÀgsrÀls i jakten pÄ sprickor och förslitningar. Malmbanan Àr ocksÄ en testbana för forskning kring underhÄll. Anledningen Àr de stora pÄfrestningar som banan utsÀtts för: tunga tÄgsÀtt och stora variationer i klimat.Fotnot: Den 1 januari startar den nya myndigheten Transportstyrelsen sin verksamhet. Den ersÀtter jÀrnvÀgsstyrelsen, luftfartsstyrelsen, sjöfartsinspektionen och vÀgtrafikinspektionen. Tanken Àr att den nya myndigheten ska ta ett helhetsgrepp om transportsektorn.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!