SÀmre jÀrnvÀg med dÄligt underhÄll

BĂ€ttre och effektivare underhĂ„ll höjer kapaciteten pĂ„ befintlig jĂ€rnvĂ€g. Konsten Ă€r att hitta rĂ€tta metoder. -  Om man kan förutsĂ€ga nĂ€r underhĂ„ll ska göras minskas problem med att tĂ„g mĂ„ste stoppas, sĂ€ger Rune Lindberg pĂ„ Transportstyrelsen.

UNDERHÅLL ÖKAR KAPACITETEN. "Ökad satsning pĂ„ underhĂ„ll kommer att höja kapaciteten pĂ„ landets jĂ€rnvĂ€gar, sĂ€ger Rune Lindberg pĂ„ Transportstyrelsen.Foto: PETRA ISAKSSON

UNDERHÅLL ÖKAR KAPACITETEN. "Ökad satsning pĂ„ underhĂ„ll kommer att höja kapaciteten pĂ„ landets jĂ€rnvĂ€gar, sĂ€ger Rune Lindberg pĂ„ Transportstyrelsen.Foto: PETRA ISAKSSON

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2008-12-05 06:00
Passagerar- och godstrafiken ökar i Sverige. I Malmö-omrÄdet Àr utvecklingen extra kraftig: dÀr har antalet passagerare ökat med tio procent per Är under de senaste fem Ären. I StockholmsomrÄdet ligger ökningen pÄ fem procent.Samtidigt ökar godstrafiken pÄ jÀrnvÀg. Ett exempel Àr att transporter av containrar ökat frÄn 100.000 till 300.000 under de senaste tre Ären. Den positiva utvecklingen stÀller nya krav pÄ Banverket och ansvariga myndigheter och tÄgföretag. De ska alla se till att mÀnniskor och varor kommer fram i tid.MÄnga stopp
Verkligheten Ă€r annorlunda.- I dag drabbas tĂ„gtrafiken av mĂ„nga stopp, det kan handla om fel pĂ„ vĂ€xlar, signalsystem, vagnar och lok. Orsaken Ă€r mĂ„ngĂ„rigt bristande underhĂ„ll underhĂ„ll under de senaste 100 Ă„ren. Bristen handlar om en miljard kronor per Ă„r, sĂ€ger Rune Lindberg.Han sĂ€ger att bristen orsakats av politikernas syn pĂ„ att nyinvesteringar haft högsta prioritet medan satsningar pĂ„ underhĂ„ll kommit i skymundan. Lindberg sĂ€ger att den nya regeringen insett bristerna och dĂ€rför ökat anslagen nĂ€r det gĂ€ller underhĂ„ll. För Banverket betyder det att man fĂ„r en miljard kronor mer per Ă„r Ă€n tidigare.FrĂ„gan Ă€r hur dessa pengar ska anvĂ€ndas för att fĂ„ maximal effekt. Det diskuteras i dagarna tvĂ„ pĂ„ en konferens som arrangeras av JĂ€rnvĂ€gstekniskt centrum vid LuleĂ„ tekniska universitet. Rune Lindberg Ă€r dess ordförande.-  JĂ€rnvĂ€gen har blivit en framtidsbransch nĂ€r mĂ€nniskor blivit medvetna om klimathotet. Och fördelen med att Ă„ka tĂ„g istĂ€llet för bil. DĂ€rför kommer den positiva utvecklingen att fortsĂ€tta, sĂ€ger Rune Lindberg.Effektivare underhĂ„ll
Forskarna diskuterar hur man ska kunna effektivisera jÀrnvÀgstrafiken för att fÄ mer kapacitet. DÀr ingÄr att effektivisera underhÄllet. En metod som redan finns Àr de cirka 100 detektorer som finns utplacerade runt om i landet. Dessa detektorer kÀnner av vÀrmeutveckling frÄn hjul och hjulaxlar. Information skickas direkt till ansvarig operatör som kan stoppa tÄget om det anses nödvÀndigt.En annan och ny metod Àr att med hjÀlp av ultraljud undersöka landets alla jÀrnvÀgsrÀls i jakten pÄ sprickor och förslitningar. Malmbanan Àr ocksÄ en testbana för forskning kring underhÄll. Anledningen Àr de stora pÄfrestningar som banan utsÀtts för: tunga tÄgsÀtt och stora variationer i klimat.Fotnot: Den 1 januari startar den nya myndigheten Transportstyrelsen sin verksamhet. Den ersÀtter jÀrnvÀgsstyrelsen, luftfartsstyrelsen, sjöfartsinspektionen och vÀgtrafikinspektionen. Tanken Àr att den nya myndigheten ska ta ett helhetsgrepp om transportsektorn.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om