Sämst information i norr

Bristande information till kunden om vad reparationen kommer att kosta drar ned betyget för bilverkstäderna.
Verkstäderna i Norrland får sämre betyg på den punkten är riksgenomsnittet. Det visar de enkäter som KBV gör bland kunderna.

LULEÅ2006-02-10 06:30
KBV står för Kontrollerad bilverkstad i Sverige AB, ett samarbete mellan Motorbranschens riksförbund, Bilindustriföre-ningen, Svensk bensinhandel, Konsumentverket, Motormännens riksförbund, bilprovningen och bilförsäkringsbolagen. <br>Cirka 800 av landets bilverkstäder är i dag anslutna till KBV, varav 20 finns i Norrbotten. Verkstäderna som är anslutna till KBV får besök av bilprovningens kontrollanter som kollar kvalitén på de reparationer som utförs. Dessutom får kunderna fylla i enkäter som talar om hur nöjda de är. Målsättningen är att 90 procent av kunderna ska vara nöjda. <br>En tydlig signal<br>Den senaste mätningen på riksnivå visar att 85,7 procent var nöjda. Det som drar ned betyget är framför allt bristande information om vad jobbet kommer att kosta. Än mer missnöjda med prisinformationen är kunderna hos verkstäderna i Norrland. Totalbetyget ligger på 82,4 procent. <br>&nbsp;? Det är en tydlig signal till verkstäderna att kunden alltid ska ha klart för sig vad jobbet kostar, säger Leif Fagerlund som är VD för KBV. <br>KBV är ett frivilligt system. Att det är så få verkstäder som gått med i Norrbotten ses som ett problem, så är till exempel varken Volvos eller VW:s verkstäder i Norrbotten med. <br>&nbsp;? Norrbotten är ett bekymmer för oss. Både vi och bilprovningen vill ha fler verkstäder med i systemet, säger Leif Fagerlund. <br>Anslutna verkstäder får betala en årsavgift på 2.500 kronor per mekaniker för att vara med i KBV. <br>anna.isaksson@kuriren.com<br>0920/375 77
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om