Sänkt hastighet för färre olyckor

Max 30 kilometer per timme förbi bussar som stannat vid en hållplats.
Den regeln införs i Luleå vid årsskiftet och ska gälla på försök i sex månader. Ytterligare fyra kommuner ingår i försöket att minska antalet olyckor med barn och ungdomar i samband med skolresor.

LULEÅ2005-07-09 06:30
I höstas omkom tre elever i samband med att de klev av skolskjutsar. Det fick regeringen att agera. Nu försöker Vägverket hitta metoder att minska antalet olyckor.<br>Ett första steg är att låta fem kommuner i landet på försök införa förbud att köra fortare än 30 kilometer per timme förbi bussar som stannat vid en hållplats. Förbudet gäller skolbussar och bussar som går i linjetrafik, exempelvis LLT:s bussar.<br>&nbsp;? Vi kommer att koncentrera våra resurser till Råne älvdal och Vitå där förhållandena är extra svåra för eleverna, säger Rune Carlberg som är trafik-ingenjör på Luleå kommuns tekniska kontor.<br>Risker under vintern<br>Enligt Carlberg ska man speciellt undersöka de risker som uppstår under vinterhalvåret med bland annat halt väglag och snökarmar. Exakt vad som behöver göras ska han och andra diskutera med personal från Vägverket. Där ingår Ove Lundberg som arbetar med trafik-säkerhetsfrågor.<br>&nbsp;? Vi kommer troligen att utrusta skolskjutsar med skyltar både fram och bak som blinkar och varnar bilister när bussarna stannat. Det är nog den bästa lösningen i vårt län, annars kan man ha speciella skyltar före och efter hållplatser. Men ofta ligger hållplatserna så dåligt till att det inte skulle fungera. Det gäller speciellt i Vitådalen och Råneådalen där många vägar trafikeras både av tunga timmerbilar och av skolskjutsar.<br>Lundberg talar också om den informationskampanj som Vägverket ska starta för att informera allmänheten om de nya reglerna.<br>Räcker inte med information<br>Vad säger då en trafikpolis om de kommande reglerna? Kuriren ställde frågan till Sture Strand i Luleå.<br>&nbsp;? Det är bra att man försöker minska risken för trafikolyckor bland barn och ungdomar. Men tyvärr tror jag inte att det räcker, det finns så många bilister som inte tar hänsyn till andra, det spelar ingen roll hur mycket vi informerar dem. <br>Finns det något bättre system?<br>&nbsp;? Det bästa skulle vara om bussen körde alla elever direkt till deras hem. Alternativet kan vara att en vuxen följer med eleven över vägen. Men det systemet är väl svårt att införa. Så det enda som återstår är att få så många bilister som möjligt att följa de nya reglerna, säger Sture Strand.<br>Förutom Luleå deltar Gotland, Kristianstad, Linköping och Örnsköldsvik i försöket med hastighetsbegränsning förbi bussar som stannat. Försöket inleds den 1 januari nästa år och ska pågå till och med den sista juni. Tanken är att införa den nya regeln i hela landet från 1 januari 2007.<br>jackie.bortz@kuriren.com<br>0920/375 78
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om