Sänkt pris stänger mackar

Nytt priskrig på bensin och diesel råder i Luleå medan mindre samhällen har fullpris.
- Konsekvensen är att det läggs ner stationer på mindre orter, konstaterar Staffan Magnusson, VD för OK Norrbotten. Han anklagar oljebolag för att medvetet försöka bli av med anläggningar.

LULEÅ2007-09-14 06:00
Han uppger att det finns belägg för utvecklingen med nedläggningar av stationer enbart över de senaste två åren. Priskrig bidrar. I exempelvis Pajala har det över en rad år försvunnit anläggningar <BR>- Folk från små orter söker sig till ställen där det är billigare och då får ortens anläggningar lida. Samtidigt förstår jag de bilister som aldrig får vara med om de lägre priserna. <BR>Priskrigen just i Norrbotten är i Luleå men kan förekomma också i Piteå och i sommar var det så även i Haparanda. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Vill få bort <BR></STRONG></SPAN>- Priskrigen är krig mellan oljebolagen, inte återförsäljarna. Oljebolagen vill att det ska stängas anläggningar. Det finns oljebolag, inga namn, som sagt att det finns för många mackar i landet. Smällen från priskrigen tas till merparten av oljebolagen men vi får ta en del. Vi vågar inte annat än att vara med i priskrigen. Bruttomarginalen är normalt 80 öre, det ska betala transporter, stationer och annat. På enskild mack kan det gå back under priskrig. Priskrigen påverkar resultatet för OK Norrbotten, säger VD Staffan Magnusson. <BR>Ulf Svahn, VD i Svenska Petroleuminstitutet, invänder mot beskrivningen att priskrig bland annat används för att bli av med stationer: <BR>- Det har jag aldrig hört talas om och det är ett oerhört spekulativt uttalande. Däremot har flera företag i branschen sagt att det finns för många stationer och att rationaliseringarna behöver fortsätta. Det är svårt att få upp lönsamheten, du tjänar inte pengarna på drivmedel utan på kringaktiviteter. Dessutom kostar det att bygga anläggningar för tvingande investeringar i miljöbränsle, säger Ulf Svahn. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Motsägelsefullt <BR></STRONG></SPAN>Rekordhöga internationella råoljepriser och stundande skattehöjningar till trots är nu Luleå i Sverigetoppen över låga bensinpriser. I dagarna har lägsta priset på 95 oktanig bensin legat på 9:64 kronor per liter och gällt två anläggningar i Luleå. Diesel kan köpas för 7:84 kronor. Andra anläggningar kring Luleå är enstaka ören dyrare. <BR>Det finns däremot anläggningar på andra håll i Norrbotten där dieseln överlag kostar 10.59 kronor och bensinen minst 11.75 kronor per liter. <BR>- Oj då, 9:64, det är skillnad mot i Kalix där de tar 11:75 och 11.55. Men jag jagar aldrig priser utan är ju här i Luleå och behöver tanka, sade mackbesökande Kalixbon Tage Olofsson igår. <BR>Luleåbon Åke Nygren tankade också lågprisbränsle. <BR>- Jag kör rätt mycket. Vi har två bilar, jag och frugan, och det går 30.000 till 35.000 kronor på bensin per år. Men vi följer inte vem som är billigast utan bensin måste du ha när det är slut, resonerade han. <BR>May Öhman, Luleå,är inte heller hårt engagerad i priserna. <BR>- Nej, jag har en liten bil och kör lite.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om