Seger för företagare

Luleåföretagaren Kenan Ulakovic har vunnit en seger: det ska bli enklare att bygga om bilmotorer för gasdrift.
? Det är inte bara reglerna som varit konstiga, enskilda tjänstemän har också bromsat utvecklingen. Men nu ska allt ändras och det är bra, säger Kenan Ulakovic.

LULEÅ2006-01-12 06:30
Kenan Ulakovic har utvecklat en metod att bygga om motorer så att de kan köras antingen med gas eller bensin. Men att ta fram tekniken kantades med många svårigheter.<br>&nbsp;? Det finns en regel som säger att man måste ha tillverkarens tillstånd för att bygga om en motor så att den också kan drivas med gas. Varför har man en sådan bestämmelse? Det är väl den som äger bilen som har rätt att bestämma vad som ska göras med den, säger Kenan Ulakovic. <br>Han säger att han försökte påverka tjänstemän så att den och andra bestämmelser skulle ändras. Men ingenting hände. Av en slump träffade han för några år sedan riksdagsledamoten Ingegerd Saarinen på en Nolia-mässa. Mötet fick Saarinen att engagera sig. Hon tog kontakt med Naturvårdsverket och talade med miljöminister Lena Sommestad.<br>&nbsp;? Vi har ett regelverk som inte gynnar förnyelsebara energikällor och det känns konstigt. Bland annat finns bestämmelser om vilken kokpunkt och densitet (täthet) som bränsle ska ha. Det har också funnits koldioxidskatt på förnyelsebar energi och även energiskatt.<br>&nbsp;? På det sättet har man i praktiken stängt ute förnyelsebar energi, säger Ingegerd Saarinen som kommer från Skellefteå.<br>Enligt Saarinen beror bestämmelserna på industrin och att de fått igenom krav som stoppar utvecklingen att få fram alternativa bränslen. Men nu ska det bli en ändring, reglerna ska ändras och anpassas till regler som gäller inom övriga EU. Och det innebär att det ska bli enklare att bygga om en motor så att den kan drivas med gas.<br>Saarinen och Ulakovic talade om de här sakerna på en presskonferens som miljöpartiet anordnade i Luleå på onsdagen. Partiet ville på det sättet tala om att man vill göra det lättare att använda teknik som använder förnyelsebar energi.<br>&nbsp;? Det kostar mellan 10.000 och 30.000 kronor att bygga om en bilmotor så att den kan köras antingen med gas eller bensin. Kostnaden är liten om man tänker på vinsten: bränslet kostar omkring sex kronor per mil, säger Kenan Ulakovic.<br>Han samarbetar med företaget Stadspartner som ägs av Linköpings kommun. Stadspartner har utvecklat en teknik som innebär att man tar tillvara biogas från stadens sophantering. Gasen driver bland annat några av stadens bussar.<br>I projektet har man byggt om en Skoda Octavia för att visa att tekniken fungerar.<br>&nbsp;? Bilen är undersökt av Norske Veritas för att garantera att gasbehållaren uppfyller de krav som finns. Och vi uppfyller säkerhetskraven med råge, säger Kenan Ulakovics.<br>I höstas fick han för övrigt ett pris av Svenska gasföreningen för sin kamp för att det ska bli lättare att bygga om bilmotorer för gasdrift.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om