Siktar på dubblad försäljning

Numera pratas det engelska på åkern i Alvik men viljan att växa känns igen.  - Vi har definitivt en plan för de närmaste åren, säger Greg Tucholski, chef för Hill-Roms internationella affärer.

Greg Tucholski.

Greg Tucholski.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2009-04-11 06:00
Att det är Greg Tucholski som är direkt ansvarig för Liko är en nyhet sedan affären gjordes upp ifjol höst. Den först utnämnde platschefen Jaques Lafon har fått annat arbete inom Hill-Rom. Greg Tucholski, chef vid internationella divisionen och med privat bakgrund i Detroit och Indiana, bor i Luleå med sin familj. - Jag trivs bättre nu när ljuset kommit tillbaka. Men man vänjer sig vid mörkret, konstaterar han. I Alvik stannar Greg Tucholski till mörka december i år. En platschef ska anställas. - Det är viktigt att den personen är svensk, inte bara för språket utan också för kulturen. De gamla ägarna Gunnar och Barbro Liljedahl är konsulter åt Liko och arbetar med produktutveckling. Samspel
Amerikanska Hill-Rom är ett stort företag med olika vårdutrustningsprodukter. Kombinationen Hill-Roms sängar och Likos lyftar var vad köparna sade sig ha sett goda utsikter för i samband med att affären ritades upp. - Vi vill få patienten på fötterna och då ska du minimera tiden i sängen. Du ska kunna sitta upp. Vi har en stålyft bland våra produkter. Med hjälp av en slinga ska du kunna gå. Vi fortsätter att växa och investera allt eftersom och vi ska placera nya produkter på marknaden. Vårt mål är att behålla Alvik. Det blir en utökning där, säger Greg Tucholski. Några planer på förändringar i Vuollerim, där textilier till lyftarna tillverkas, finns inte, uppger han. Liko, som omsatte 75 miljoner dollar senast kända räkenskapsåret, siktar på en fördubbling av omsättningen över fem år. Liko växer snabbast i USA. - Vi möter stort intresse i Asien och Mellanöstern. Länderna i Skandinavien är viktiga. Hack i skivan
Av betydelse för tiden framöver är bland annat hur den globala ekonomin utvecklas. Personalminskningar inom Hill-Rom har vidtagits, uppger ledningen. Liko står sig hyggligt. - Hittills ser vi minimal påverkan. Vi ser en mycket större inverkan på sängarna och mindre på lyftarna, vilket kan bero på efterfrågan på lyftar, säger Greg Tucholski. Ann-Christin Sundström, fackombud i Unionen och anställd vid exportorderavdelningen i Alvik, tycker att Liko är sig likt. En viss försiktighet märks till följd av finanskrisen men försäljningen minskar inte. På sikt tror hon att Liko ska sälja mer än vad fallet blivit utan Hill-Roms ägarinträde. - Hill-Rom finns representerat på fler ställen i världen än Liko och när den personalen lärt sig våra produkter drar det igång ordentligt, säger hon.
Tio framgångssagor i länet: Arjeplogs biltester: Ett blygsamt önskemål från biltillverkare råkade ställas till rätt personer i Arjeplog. Det ledde till att denna ort, befolkad av människor med stark självkänsla, blivit ett centrum för tester av framtidens bilar och bilelektronik. Under vinterhalvåret lever människor från olika världsdelar här och Arjeplogsborna är mer internationella i sitt umgänge än folk i stora städer. Max: Säljer hamburgare enligt samma upplägg i alla restauranger. Låter amerikanskt, men har kommit att bli stort också i händerna på släkten Bergfors. Polarica: Allan Lehto var med om att starta det som kom att bli Norrfrys, senare Polarica, ett stort livsmedelsföretag med norrländskt präglade produkter. Älvsbyhus: Göran och Gunnar Johansson startade ett snickeri i Norrfjärden och planerade efterhand för hustillverkning. Älvsbyns kommun nappade och duon startade fabrik där. Nu är Älvsbyhus den starkaste småhustillverkaren i Sverige. Hilding Holmqvist: Tävlingsmänniskan från Backträsk, utanför Piteå, driver flera hotell i norra Sverige, och ett på Arlanda. Glasögonen från Preutz: En synbar idé som på förhand kan tyckas främmande att driva i Norrbotten, men som visade sig fullt möjlig via inte minst Staffan Preutz. Polarbröd: Flera generationer bagare finns i bagarsläkten Nilsson från Älvsbyn. Nu, inne på femte bagargenerationen, är Polarbröd, som startades på 1970-talet, ett av Sveriges verkligt stora bageriföretag, med omfattande export. Ice Hotel: Motsatsen till fallet Preutz. I Jukkasjärvi har tillgångar som redan finns i norra Sverige utnyttjats affärsmässigt. Hardtech: Till skillnad mot flera andra framgångssagor från länet hade Hardtech en stark moder, SSAB, med sig på resan. Att Luleåföretaget i dag skulle vara i världstoppen bland de som levererar bildelar trodde ingen när allt började. Börje Salming: Personen Börje Salming är ett varumärke för Norrbotten. En symbol för vilja, hårt arbete och oräddhet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om