Sista pengen till fraktflyg

Kallax cargo har åter räddats från konkurs.
Luleå kommun efterskänker det lån på 1,5 miljoner kronor som fraktflygsprojektet fått.
- Men det går inte att komma och begära mer pengar, säger Karl Petersen.

LULEÅ2006-05-16 06:00
Det finns en politisk majoritet för att säga ja till Kallax cargos begäran. Detta räddar bolaget från konkurs förutsatt att de två andra delägarna, Norrporten och NCB, gör samma sak.
Enligt kommunen har de två företagen lämnat klartecken om att även de ska avskriva lånen.
Det innebär att Kallax cargo slipper en skuld på 4,5 miljoner kronor. Som Kuriren berättat hotas bolaget av konkurs sedan hälften av aktiekapitalet är förbrukat.

Förlorade pengar ändå
- Om vi inte avskriver lånet så går Kallax cargo i likvidation och då förlorar vi ändå pengarna, säger Lennart Lindström (c).
I dag går verksamheten på sparlåga med två anställda. Kallax cargos styrelse vill dock fullfölja ytterligare ett försök att få fraktflyg till Kallax.
- Det finns möjligheter till att få igång flygfrakt från Kallax. Det pågår ett sådant arbete med ett flygföretag och en speditionsfirma, säger kommunalrådet Karl Petersen.
Enligt Petersen handlar det om två landningar i veckan. Något mer vill han dock inte säga för närvarande.

Hört förut
Politikerna i kommunstyrelsens arbets- och personalutskott (Apu) föreföll dock inte sätta stort hopp till de nya uppgifterna om flygfrakter från Kallax. "Det har vi hört förr", sammanfattar stämningen.
- Det finns kunder säger man. Det säger man alltid när man behöver pengar, säger Lennart Lindström.
- Men ingen ska kunna säga att vi inte höll ut länge nog och visade tålamod. Men det går inte att komma och begära mer pengar. Bolaget har fått en frist och den fristen räcker så länge det finns pengar, säger Petersen.

Redovisning i höst
I höst ska dock delägarna få en fullständig redovisning av de planerna samt av fraktflygets chanser överhuvudtaget.
Förra året köpte kommunen bolagets mark för sex miljoner kronor. De pengarna är redan förbrukade, de mesta gick åt för att betala Kallax cargos skulder till Luftfartsverket.
- Bolaget köpte landningsrättigheter för fraktflygplan två-tre miljoner per år. Dessa ska ju betalas även fast det inte landade några plan, säger Petersen.
Han betecknar utgifterna som "riskkapital".
- Vi trodde alla på detta projekt men det har visat sig att det blev mycket svårare än någon kunde tro, säger han.

Misstro
Miljöpartiet, moderaterna och folkpartiet säger dock nej till att avskriva lånet till Kallax cargo.
- Vi har aldrig trott på projektet, det var en felsatsning från början, säger Annika Eriksson (mp).
- Redan 2002 ansåg vi att nu får det vara slut. Kallax cargo läcker bara ut pengar och borde läggas malpåse. Kompetensen och idéerna kan överföras till kommunens utvecklingskontor, säger Ylva Strutz (fp).
Det finns dock något positivt med Kallax cargo menar Luleås politiker.
- Banan, den ligger där och är till glädje för både Luleå och Norrbotten, säger Lennart Lindström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om