SJ Norrlandståg kan inte längre fullgöra sitt uppdrag mot resenärerna och samhället. Orsaken är att Trafikverket under lång tid misskött järnvägarna i norr - alla tågförseningar beror på "undermålig infrastruktur och för sena åtgärder" från Trafikverket.
Nilsson skriver att "situationen har nu blivit så alarmerande att tågtrafikens opålitlighet medför allvarliga konsekvenser för enskilda resenärer, samhälle och näringsliv".
Han beskriver hur passagerarna på SJ:s norrlandståg det senaste året drabbats av förseningar på 148 dygn (3.565 timmar). Han menar att 90 procent av förseningarna är Trafikverkets fel.
Björn Nilsson radar i sin skrivelse upp en rad stopp i trafiken på senare tid som berott på fel på växlar, spår och signaler. I samtliga fall har det tagit Trafikverket lång tid att åtgärda felen, från 10 till 31 timmar.
Järnvägsnätet är "mycket bristfällig och fyller inte på långa vägar de krav trafiken kräver på framkomlighet och punktlighet", hävdar vd:n för SJ Norrlandståg.
Björn Nilsson pekar även på bristen på dubbelspår och mötesplatser, en brist som även leder till "stor åverkan på spåranläggningen".
Han avslutar sin hårda salva med: "Nu förväntar jag mig att Trafikverket tar sitt myndighetsansvar och ser till att det börjar fungera så att vardagsresenärerna, näringslivet och turisterna inte skall skrämmas bort från tågtrafiken i Norrland för lång tid framöver".