SJ planerar att köra gamla spåret

Resenärerna på Norrland får se till att välja rätt tåg. Trots Botniabanan planerar nämligen SJ att köra ett av sina Norrlandståg på gamla stambanan.

Luleå2009-09-30 06:00
Botniabanan invigs 28 augusti nästa år och så här ser SJ:s framtida planer ut:Tåget som vid 18-tiden går norrut från Stockholm ska även fortsättningsvis färdas på stambanan.Flera timmar senare avgår ett annat tåg norrut från Stockholm. I Gävle länkas tåget ihop med det norrgående tåget från Göteborg och det gemensamma tåget ska framöver ta sig till Norrland via Botniabanan.Återresorna genomförs på motsvarande sätt.Skälet till att SJ i ena fallet bortser från Botniabanan har inte med banavgifter att göra utan hänger ihop med andra förhållanden, enligt Björn Nilsson, chef vid SJ Norrlandståg. Dels är det ingen idé att komma till de stora orterna längs Botniabanan mitt i natten, resonerar han. Dels står det i avtalet med Rikstrafiken att minst ett tåg ska gå mot norr respektive söder längs norra stambanan.- Vi vill ha trafikförsörjning över så stor del av landet som möjligt. Här är det främst Ljusdal och Bollnäs som saken gäller, säger Ronny Hörnvall, Rikstrafiken.Rekord
SJ tog över nattågen på Norrland i juni 2008. Sedan dess har resandet ökat 10-11 procent, uppger SJ. I somras slogs rekord i antalet passagerare. För helåret uppges intäkterna ligga åtta procent över budget.SJ har nyligen åter satt dagpendeln Luleå-Umeå i drift. Den sträckan tar nu fyra timmar. Framöver ska resan ske på tre timmar och 35 minuter.Nytt är att tåget från nästa år får en fortsättning till Örnsköldsvik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om