SJ tar över tågtrafiken

Luleåbon Andreas Engström klev på fredagen på Connex/Veolias tåg för att efter en växlande resa bli skogsarbetare i Kanada.
När han om ett år kommer tillbaka får han åka med SJ.
? Jag tror inte att det blir så stor skillnad.

LULEÅ2007-09-08 06:00
På fredagen presenterade upphandlaren Rikstrafiken ett facit som innebär att epoken med privata tåg i Norrbotten är över, åtminstone för fem år framåt. <BR>Det blir samma vagnar, fast fräschare. <BR>Och nygammal operatör. <BR>Tidigare efterträddes SJ av Tågkompaniet, som efter några år ersattes av Connex/Veolia. Från mitten av juni nästa år är SJ tillbaka som ansvarig för Norrlandstrafiken. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Jobb ryker? <BR></STRONG></SPAN>- Det finns en oro att de inte behåller alla. Det är ju lägsta pris som gäller och då får det följder. En fråga vi ställer oss är om alla våra åkstationer, Luleå, Vännäs och Gävle, blir kvar. Just nu vet vi ingenting, det har inte varit någon information, sade lokföraren Kristina Högman från Vännäs. <BR>Städpersonal, matförsörjning och Notvikens lokverkstad påverkas också. <BR>Familjen Hansson/Lüddeckens stod på stationen i Luleå. <BR>- Jaså SJ tar över, hurra säger jag då. Connex har inte varit bra, titta bara på hur vagnarna varit. Tågkompaniet var ganska bra. SJ var bra, sade Johan Hansson. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Vägen västerut <BR></STRONG></SPAN>Andreas Engström hade inte precis upphandlingar i huvudet inför avresan med slutmålet British Columbia. <BR>- Jag ska jobba med inventeringsarbete. och ska vara i Kanada ett år. Det spelar nog inte någon stor roll vem som sköter tågtrafiken. Men det var rätt bra då det var Tågkompaniet. <BR>Nya trafiken blir ungefär som den rådande, med daglig förbindelse Stockholm-Narvik och Göteborg-Narvik. Dagtåg Luleå-Kiruna och Kiruna-Narvik ska gå. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Lärt av misstag <BR></STRONG></SPAN>Jan Kyrk rodde för SJ:s räkning uppdraget i land och talar om flexibel prissättning. <BR>Risk för prisdjungel? <BR>- Man kan tro det men ett enhetlig system blir dyrt för alla. Nu finns en statisk prissättning, vi vill komma ifrån det och ska kunna konkurrera med flyget. Den som vill ska kunna resa billigare än i dag. Vi skapar bättre beläggning då. Vi ska vara dynamiska. Mycket av resandet är kopplat till turismen och vi behöver ett hårt samarbete dit, sade Jan Kyrk. <BR>Var lokverkstäderna ska finnas uppges oklart. SJ utgår ifrån att behålla personalen, uppger Jan Kyrk.
Läs mer
<STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1624405&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Prisdumpning bakom budet</A></STRONG><BR><STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1624412&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Snabbpendeln kvar på stationen</A></STRONG>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om