SJ vill stoppa Botniabanan

Frys investeringarna i Botniabanan och satsa pengarna på att bygga ut järnvägen där den bäst behövs ? i Stockholmsområdet och kring Göteborg och Malmö.
Det skriver SJ:s styrelse i ett brev till regeringen.
? Det är fullständigt korkat, anser kommunalrådet Peter Roslund (s), som också är ordförande för Norrbotniabanans styrgrupp.

LULEÅ2005-11-19 06:30
SJ:s styrelse anser att det är viktigare att hålla de järnvägar som nu finns i gott skick än att lägga ned pengar på att bygga nya. Dit hör de pågående investeringarna i Botniabanan, som SJ:s styrelse alltså vill skjuta på framtiden, till förmån för investeringar i Stockholmsområdet, enkelspåret på Svealandsbanan samt sträckorna Alingsås-Göteborg och Malmö-?Lund.<br>Brevet till regeringen är undertecknat av Ulf Adelsohn, styrelseordförande för SJ och VD Jan Forsberg.<br>&nbsp;? Han blottar sig som fullständigt okunnig om järnvägens nytta. Han ser järnväg enbart som persontrafik, både Botniabanan och Norrbottniabanan handlar om godstrafik. Det är industrin och tillväxten det handlar om. Norrländsk industri bidrar med massor med pengar till Sveriges exportnetto, säger Peter Roslund.<br>Peter Roslund betecknar brevet som ett plumpt inlägg i debatten.<br>Vilka konsekvenser skulle det få för Norrbotniabanan om man frös investeringarna i Botniabanan?<br>&nbsp;? Ja, självklart blir konsekvenserna allvarliga. Utan en Botniabana blir vinsten av Norrbotniabanan än mindre, järnvägssystemet måste sitta ihop. Stambanan är en flaskhals, det behövs ett dubbelspår och att det går längs kusten innebär bara fördelar, säger Peter Roslund.<br>Kritisk till kraven<br>Vilken betydelse får det här brevet från SJ:s styrelse?<br>&nbsp;? Ingen, därför att vi har en klok regering. Jag blir bara bekymrad över vilka fler som sitter i SJ:s styrelse, tillägger Peter Roslund.<br>&nbsp;? Det finns inte en persontransport i kollektivtrafiken som går ihop på biljettintäkterna. De finansieras med intäkter som till stor del kommer från vår industri. Stryper man godstrafikens möjligheter då stryper man långsiktigt persontrafikens möjligheter, säger Peter Roslund.<br>Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson är likaså kritisk till kravet från SJ:s styrelse.<br>&nbsp;? Jag tycker att det är alldeles tokigt. Vi har precis beslutat att tidigarelägga stora investeringar i Stockholmsområdet. Jag kan tänka mig att bidra till ännu större investeringar i järnväg i storstadsområdena men det behöver man inte ställa mot investeringar i andra områden. Botniabanan är en satsning som berör många människor, säger Peter Eriksson (mp).<br>Diskussioner i vissa kretsar<br>Han tillägger att han inte tycker att man ska ställa investeringar i Norrland mot Stockholm.<br>&nbsp;? Om de verkligen menar allvar borde de begära mer pengar, säger han om kravet från SJ:s styrelse.<br>Vilka konsekvenser skulle det få för Norrbotniabanan om man senarelade investeringarna i Botniabanan?<br>&nbsp;? Bygger man inte Botniabanan så bygger man inte Norrbotniabanan. Projektet bygger på att man bygger Botniabanan först och Norrbotniabanan sedan, det vinner alla på och Umeå är den största vinnaren av alla, säger Peter Eriksson.<br>Ulf Adelsohn var tidigare landshövding i Stockholms län och Peter Eriksson hävdar att SJ:s styrelse för fram krav som Stockholmspolitiker driver.<br>&nbsp;? Tyvärr är det mycket diskussioner som pågår inom en viss krets i Stockholm.<br>&nbsp;? Det är framförallt viktigt att människor i Norrland börjar arbeta tydligare för de här sakerna, att vi som bor häruppe tar ett större ansvar så att inte bara de kritiska rösterna hörs, säger Peter Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om