SKA-krav på byrån

En hel del klagomål från turistentreprenörer har framförts mot turistbyrån i Luleå.
I går hade fritidsnämnden ett extrainsatt sammanträde för att ta tag i problemet.
- Vi satte ner foten och förklarade att så kallade SKA-krav ska vara uppfyllda senast den 5 juli, säger fritidsnämndens ordförande Mårten Ström.

LULEÅ2006-06-29 06:00
Entreprenören Göran Hansson, som driver turistbyrån, var tillsammans med samtliga ordinarie och adjungerade ledamöter i fritidsnämnden kallade till gårdagens extrainsatta sammanträde.
- Det var ett bra möte där vi ställde frågor och Göran Hansson fick svara, säger fritidsnämndens ordförande Mårten Ström.
Är du nöjd med svaren?
- I stort sett är jag nöjd med svaren. Det är viktigt att berörda personer själva får svara på kritiken och förklara sig, så att man inte går på rykten, svarar Mårten Ström.
Han berättar att det per e-post kommit en del klagomål till honom och andra ledamöter gällande hur turistbyrån sköts.
- En del kritik har varit saklig och annan har varit mindre saklig, om jag uttrycker mig så, säger Mårten Ström.

Brist på Luleåkunskap
Vad har kritiken handlat om?
- Bland annat om okunskap om Luleå. Att man skulle kunna vara mer påläst. Sedan är det exempelvis klagomål på ett bokningssystem som också framförts, svarar Ström.
Enligt Mårten Ström är det i dagsläget bara ett så kallat SKA-krav som inte entreprenören uppfyller och det gäller ett bokningssystem (Tellus) som inte fungerar tillfredsställande.
- Annars gör vi den bedömningen att alla andra krav enligt avtalet uppfylls. Nu har turistbyrån på sig till den 5 juli att uppfylla samtliga SKA-krav.
Om inte det sker - vad händer då?
- Det får vi se då.

Säga upp avtalet?
Kan det bli aktuellt att säga upp avtalet med entreprenören?
- Ytterst kan det bli så. Men då ska man ha på fötterna juridiskt och sedan är det en uppsägningstid på några månader. Jag tror att det här blir bra nu när vi satt ner foten och fått diskutera det här. Det är viktigt att turistbyrån fungerar bra.
Din Resebyrås VD, Göran Hansson, som driver turistbyrån i Luleå, kommenterar mötet så här:
- Vi har gjort en hel del bra saker, men också en del som kanske inte varit bra. Det är viktigt att vara ödmjuk när man får kritik och ta åt sig av den. Jag tyckte att det var ett bra möte och jag fick ge min version av det hela. Vi jobbar också hela tiden för att bli bättre.

Dåligt uppdaterade
Göran Hansson berättar vidare att en del av kritiken bland annat varit att hemsidor på internet varit dåligt uppdaterade.
- Så här i efterhand kanske vi skulle haft avtalet från och med ännu tidigare än 1 januari. Det blir alltid mer än vad man tror och det här är en ganska stor apparat. Men nu ser vi bara framåt och ser verkligen fram emot att ta hand om alla turister från när och fjärran som gästar Luleå med omnejd, säger han.
Under högsäsong har turistbyrån i Luleå 5,5 anställda och avtalet med Luleå kommun löper till och med 2011.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om