Videon är inte längre tillgänglig
För mången lulebo är han ett känt ansikte i båtsammanhang och han kan väl närmast anses vara född på sjön.
– Jag är från sjömansläkt. Min farfar Anton startade bogserbåtsverksamhet för snart 100 år sedan och mina farbröder och pappa Ragnar jobbade med bogsering av timret som flottades ned till kusten. Jag började vara med och hjälpa till som 15-åring, säger Christer Josefsson som berättar att det var hans mest spännande tid som skimrar i minnenas arkiv från en lång gärning på havet. Ända fram till flottningsepokens slut, hösten 1977, var han och brodern verksamma bogserbåtsskeppare med sina bogserare Tyra, Gustav, Dovre och Undine, den sista av dem alla vars klassiska träratt sitter väl förankrad i makarna Josefssons hall i villan på Bergnäset.
– Jag har varit båttokig i alla tider. Jag köpte min första båt, en roddbåt i trä som 13-åring och har aldrig ångrat mitt yrkesval, säger Christer som tillsammans med brodern Lars köpte sin första turbåt 1969.
– Det var en taxispeedbåt som vi använde till att köra båtbesättningarna mellan fartygen ute på redden och till hamn. Det var otroligt mycket fartyg då, det skeppades ut 8-9 miljoner ton malm, vi hade massor av jobb minns han.
År 1974 köpte bröderna tändstickskungen Torsten Krügers lustyacht Diana.
– Det var en upplevelse. Vi köpte den av sonen Sten och hämtade den vid hans ställe, ett slott nära nog, på Nämdö i Stockholms skärgård. Han var vid denna tiden ihop med sångerskan Eleanor Bodel och hon serverade oss mat och dryck, berättar Christer. Diana användes sedan ett tjugotal år bland annat till kyrk och skärgårdsturer hemma i Luleå.
År 1972 hade för den breda allmänheten turbåten Stella Marina kommit in i bilden och den drev bröderna under många år med turer mellan staden och Klubbviken. De sista åren var Christer och hustrun Britt-Marie ensamma ägare av verksamheten.
– Jag sålde till Condor för fem år sedan men har fortsatt att köra för dem fram till i fjol. Om det blir någon körning i sommar vet jag inte, säger Christer Josefsson.
– Man måste ju sluta nån gång, säger han eftertänksamt, sugen att ägna sig mera åt de åtta barnbarnen och en hustru han höjer till skyarna.
Men kamratskapet med sjön släpper han inte.
– Nej, vi har en sjumeters båt som vi far ut och bor i där barn och barnbarn ansluter och vi reser mycket jag och Britt-Marie. Jag gillar att gå till hamnarna och kolla in båtarna, säger Christer.
Bland händelserna ur den långa karriären minns han särskilt en dramatisk kollission mellan Stella Marina under en tur med sextio passagerare ombord och en snabbgående båt med ett gäng ungdomar i. I filmklippet här utmed kan du höra Christer berätta om dramatiken. – Det värsta jag varit med om, säger han om händelsen.
Vid ett annat tillfälle när han körde Luleå occh Bodens fritidsnämnder på en invigningsresa av en ny farled mot Boden så gick Stella Marina på ett inte uppmärkt grund.
– Jag minns att Sten Wallo ( då ordförande i Luleås fritidsnämd) stöp omkull, men ingen skadade sig.
Från sin ungdoms "vilda" båtliv drar han sig till minnes en farlig situation utanför gamla färjeläget:
– Jag skulle stila som de andra och göra en tvär sväng med en sex meters träbåt på vilken jag hängt en 25 hästars motor. Det gick inte bra, jag flög ur båten 300 meter från land,utan flytväst. Jag lyckades simma mot land, man var ju lite för ung för att dö då, säger han.
Kunglig glans har han också varit med om.
– Det var under de fantastiska WM-seglingarna, 1988, vilka var det som verkligen blev startskottet för skärgårdslivet i Luleå. Vi skulle hämta majestätet som var och åt i Arcus i Karlsvik. Det var trevligt även om majestätet var lite butter, säger Christer Josefsson.