Skärgårdstrafiken i stöpsleven

Kommunen ska se över arbetsbåttrafiken inom Lule skärgård. – Vi vill veta vilket behov som finns, säger Per Hägglund, skärgårdssamordnare.

SES ÖVER. Arbetstrafiken till och från skärgården ska nu ses över av kommunen. Här M/S Eskil under en av sina turer.

SES ÖVER. Arbetstrafiken till och från skärgården ska nu ses över av kommunen. Här M/S Eskil under en av sina turer.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2013-11-21 12:42

I våras satsade kommunen på utbyggd skärgårdstrafik för de som bor och/eller arbetar i skärgården. Men redan efter en sommar vill fritidsförvaltningen nu se över verksamheten.

– Detta har en längre historik än ett år. När trafiken startade var avsikten den att det bara var avsedd för fast boende i skärgården. Men verkligheten har ändrats och vi kan inte neka folk att åka, säger Hägglund.

Det som hänt är att även fritidsboende nyttjar turerna och kostnaderna har stigit. I år beräknas dessa till 1,7 miljoner kronor. Förvaltningen säger sig vilja veta hur mycket service ska den erbjuda skärgårdsbefolkningen och hur mycket får det kosta. Detta blir sedan en fråga för politikerna.

Turerna går sedan i år i två rutter, en i den norra och en i den södra delen av skärgården.

– Jag analyserar just nu resestatistiken men det ser ut som om det är fler passagerare på den norra rutten, säger Per Hägglund.

Utredningen gäller både arbetsbåttrafiken och den så kalla förfallotidstrafiken. Den förra ska göra det möjligt att bo i skärgården och arbeta på fastlandet och vice versa medan den senare ska klara alla förbindelser den tid då det varken finns fast is eller öppet vatten.

– Vad översynen leder till kan jag inte säga. Den kan innebära utökad trafik men vi måste veta hur det ser och vilka behov som finns, säger Hägglund.

Utredningen görs i samråd med skärgårdsföreningen och parterna har redan haft ett första möte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om