Skarp kritik mot Cosmic ‱ "Starten var en katastrof"

"En katastrof!"
SÄ beskriver vd för Hermelinens vÄrdcentral införandet av Region Norrbottens nya journalsystem Cosmic.
– I förra veckan var det 250 arbetstimmar som brann inne pĂ„ grund av att vi inte ens kom in i systemet, förklarar Magnus Olivesten.

"Vi lider fortfarande av driftstörningar i regionens nya journalsystem. Det innebÀr att vi inte kan producera vÄrd i samma takt och utstrÀckning som normalt", förklarar Magnus Olivesten, som Àr vd i Hermelinens vÄrdcentral.

"Vi lider fortfarande av driftstörningar i regionens nya journalsystem. Det innebÀr att vi inte kan producera vÄrd i samma takt och utstrÀckning som normalt", förklarar Magnus Olivesten, som Àr vd i Hermelinens vÄrdcentral.

Foto: Lotten VallgÄrda

LuleÄ2024-12-05 05:00

Nyheten i korthet

  • Region Norrbottens nya journalsystem Cosmic möts av stark kritik, sĂ€rskilt frĂ„n privata vĂ„rdcentraler. Hermelinens vĂ„rdcentral beskriver starten som "kaotisk" och menar att systemet har orsakat ekonomiska förluster.
  • Systemet har orsakat driftstörningar hos de privata vĂ„rdgivare, vilket har lett till förlorade arbetstimmar och minskad patientvĂ„rd.
  • Region Norrbotten arbetar intensivt för att lösa problemen och betonar att övergĂ„ngen till det nya systemet Ă€r ett stort systemskifte som förvĂ€ntades bli en belastning för sjukvĂ„rden.

Det har gÄtt tolv dagar sedan journalsystemet Cosmic togs i bruk inom sjukvÄrden i Norrbotten.

ÖvergĂ„ngen har inte mötts med unisona hurrarop. Skarpast Ă€r kritiken frĂ„n de privata hĂ€lsocentralerna.

Magnus Olivesten, vd i Hermelinens vÄrdcentral, beskriver starten som kaotiskt.

– Vi lider fortfarande av driftstörningar i systemet, men det var betydligt vĂ€rre i förra veckan. DĂ„ var det en katastrof. Vi kunde inte ens ta oss in i regionens servar. Vi blev utkastade titt som tĂ€tt.

Hermelinen driver tvĂ„ av totalt sex privata vĂ„rdcentraler i Norrbotten. I LuleĂ„ handlar det om 10 400 patienter. Den andra verksamheten finns i SĂ€vast.

Magnus Olivesten bedömer att införandet av Cosmic har resulterat i ett ekonomiskt bortfall.

– Jag skulle tippa att pĂ„ Hermelinen förlorade vi tvĂ„-tre lĂ€karbesök per dag och doktor pĂ„ grund av att systemet var för segt. Dessutom Ă€r det mycket som ska föras över manuellt in i det nya journalsystemet. Det handlar bland annat om patienters lĂ€kemedelslistor och det arbetet tar tid.

Hur upplever du Cosmic i dag?

– Det har blivit bĂ€ttre, men vi kan fortfarande inte producera besök i samma takt som normalt. Den hĂ€r förĂ€ndringen drabbar frĂ€mst patienterna, som kan uppleva en undantrĂ€ngningseffekt, svarar Magnus Olivesten.

Krister Berglund Àr divisionschef i region Norrbottens division NÀra. Han betonar att bytet av journalsystem innebÀr ett stort systemskifte, som förvÀntades bli en belastning för all sjukvÄrd i lÀnet.

Han understryker att det pĂ„gĂ„r ett arbete för att lösa problematiken för de privata vĂ„rdcentraler. 

– Vi hade problem till en början med den server som kopplades upp mot de privata vĂ„rdgivarna. Den gick ned. Minnesutrymmet var inte tillrĂ€ckligt. Belastningen ökade mycket mer Ă€n vi förutsett. Sedan en tid tillbaka arbetar vi intensivt för att Ă„tgĂ€rda felen, sĂ€ger Krister Berglund.

Har samma fel uppstÄtt hos regionens hÀlsocentraler?

– Vi upplever inte den hĂ€r typen av problem, nej. Inom regionen Ă€r det mer handlat om att överföreningen av patienternas journaldata och lĂ€kemedelslistor tar lĂ€ngre tid Ă€n vad vi inledningsvis rĂ€knat med. Vi arbetar för att hitta Ă„tgĂ€rder som kan göra att arbetet gĂ„r snabbare. Det handlar om ett stort jobb och vi vill inte tappa bort nĂ„gon patientdata för att övergĂ„ngen ska vara sĂ„ patientsĂ€ker som möjligt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!