Skatten hot mot Norrbotten

Det gäller flygskatten. Besöksbranschen i norra Sverige slår bakut, Moderaterna säger nej och S-politikern Leif Pettersson är skeptisk.

Skatt. Upplevelser, shopping, mat, boende och kompletteringsresor beskrivs som förlorare på flygskatten.

Skatt. Upplevelser, shopping, mat, boende och kompletteringsresor beskrivs som förlorare på flygskatten.

Foto: Mattias Forsberg

Luleå2016-01-18 14:50

Regeringen har tillsatt en utredning av införande av flygskatt. Det är inte första gången flygskatt är på tapeten och Swedish Lapland gillar det inte.

– Det får absolut följder, säger vd Annika Fredriksson.

Läs mer: Företagare går ihop.

De som bor i länet samt besöksnäringen, med boende, buss, tåg, restauranger, caféer och shopping riskerar att förlora, menar hon.

– Idag är vi långt ifrån vår marknad och de som reser kommer med flyg. Vi har inget lågprisflyg. Våra anläggningar har hög kvalitet, de är i premiumnivå, fast prisvärda, men vi är också beroende av att det inte blir ytterligare dyrare, säger Fredriksson.

Den som har råd med sådana resor borde väl tåla flygskatt?

– Jag kan inte säga var gränsen går, men konkurrensen är stenhård, säger Annika Fredriksson.

Regeringen beskriver skatten som ett sätt att minska klimatpåverkan. Så ser inte riksdagsledamoten Krister Hammarbergh, M, på saken.

– Det är en skatt på avstånd, säger han.

Norrbotniabanan kommer, säger han, men för persontrafiken ser inte Hammarbergh tåg Norrbotten-Stockholm som lösningen.

– Därför är flyget så viktigt, det är bara att titta på hur många som behöver åka, de behöver snabbt nå kunder och kunna nå Mälardalen och andra delar av Europa, säger Hammarbergh.

Riksdagsledamoten Leif Pettersson, S, säger varken ja eller nej till flygskatt.

–  Det här utreds ju, man börjar från noll, utredningen utgår inte ifrån att flygskatten ska införas. Vi väntar och ser. Skatten är till för att styra utsläpp, är det rätt väg? Man kan vara skeptisk, säger han.

På måndagen var det mycket infrastruktur på tapeten för Moderaterna. Krister Hammarbergh och partiets trafikpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz tog sikte på besök i Luleå hos SSAB, LKAB och även Luleå hamn. Muddringen utanför Luleå ser Hammarbergh som betydelsefull.

Moderaterna på riksplanet har gått fram med förslag på en budget där järnvägsunderhållet utökas med 1,4 miljarder kronor per år.

– Vi har ett otroligt eftersatt underhåll, säger Krister Hammarbergh.

Det här är ett område som behöver åtgärdas innan man bygger nytt, resonerar han. Bygget av Norrbotniabanan kommer möjligen igång 2018, men regeringen har ju inte pengarna, påpekar Hammarbergh, som vill se mer än bara "ett stickspår från Umeå". Då åsyftar han regeringens ambition att börja med sträckan Umeå-Dåvamyran.

På gång är tyngre lastbilar, upp till 74 ton, på svenska vägar. Förra regeringen satte igång en utredning, det hindrade inte den nya att göra likadant. Trafikverket har analyserat hur man kan gå tillväga, stegvis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om