Skeppslastarna har lämnat Luleå

En del av Luleås och Norrbottens industrihistoria seglade iväg på onsdagsmorgonen. Det var de två skeppslastarna från LKAB:s gamla malmhamn som försvann i horisonten lastade på en pråm.
Avfärden var en månad sen på grund av lågt vatten och hårda vindar.

LULEÅ2005-11-17 06:30
De båda skeppslastarna kom på plats 1965. Lastarna användes fram till 1977 då LKAB flyttade sin verksamhet till en modernare hamn.<br>Den gamla malmhamnen och dess utrustning låg i träda i många år. Till slut bestämde LKAB att man skulle riva allting. <br>Länsantikvarien protesterade. Hon menade att anläggningen var en del i Luleås och Norrbottens industrihistoria. Men LKAB sade att de inte hade råd att underhålla anläggningen.<br>Och så började rivningen av transportband och olika anläggningar. <br>Till slut var det bara de två skeppslastarna kvar. Men de skulle inte få stå kvar på kajen utan fraktas till Göteborg. Anledningen är att lastarna sålts till hamnen i Vishakhapatnam som ligger på Indiens östkust.<br>Att flytta skeppslastarna från kajen till en pråm är inte det lättaste: de väger 406 ton vardera. För att klara det skulle man förlänga de räls som lastarna går på. Det projektet stoppades flera gånger på grund av lågt vattenstånd.<br>För två veckor sedan kunde man genomföra det arbetet. Och också flytta de två lastarna ombord på pråmen. Det klarade man av genom att putta på dem med hjälp av hydraulik.<br>Väl på plats svetsades de fast i rälsen som en extra säkerhetsåtgärd. Samma sak gjordes med den container som finns med på pråmen. Containern med reservdelar och de båda lastarna väger 1.000 ton tillsammans.<br>För att klara transporten till Göteborg har pråmen förstärkts. Den ska klara 20 sekundmeters vindhastighet men fraktarna har satt en gräns vid 12 sekundmeter och 1,2 meter höga vågor. <br>I två veckor väntade de ansvariga på att vädret skulle bli så pass bra att pråmen skulle kunna lämna Luleå.<br>Klartecken gavs i tisdags morse. Men då blåste det upp och avfärden ändrades till klockan 13. Klockan 13 hade vinden inte mojnat och en ny tid sattes ut till onsdag klockan 08. Och då kom klartecknet: vädret längs sträckan Luleå?Göteborg är lugn och färden kan börja.<br>Bogserbåten lade ut och började den sju dygn långa färden till Göteborg. Där ska skeppslastarna flyttas till ett större fartyg som ska ta dem till den indiska hamnen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om